Monday, 18 February 2013

Oh Anakku!




" .. Melentur buluh biar dari rebungnya.. "

Sedikit perkongsian di dalam talk 'Melentur Buluh' disampaikan oleh Ibu Wirianningsih (ibu kepada 11 orang anaknya huffaz) 

- Dalam mendidik anak2 terdapat 3 fasa.-

1) fasa 7 tahun pertama (1-7 tahun) - perlu melayan anak2 seperti raja iaitu dengan kasih sayang dan perhatian, ancaman atau kecaman menyebabkan anak2 berasa tidak selamat dan selesa. Karakter mereka terbentuk dlm lingkungan umur 6-7 tahun, ketika ini akhlak anak2 cerminan kepada perangai sebenar ibu bapa..

2) fasa 7 tahun kedua (8-14 tahun) - anak2 seperti tawanan perang. Mereka di dalam pantauan. Ibu bapa perlu memberitahu kepada mereka mana satu perkara yang boleh dilakukan dan perkara yang tidak boleh dilakukan. Mendidik mereka mengikut acuan Rasulullah s.a.w. antaranya perlu dipisahkan tempat tidur mereka, jika meninggalkan solat perlu dirotan.

3) fasa 7 tahun ketiga (15 tahun ke atas) Anak2 dijadikan sebagai Teman. Perkongsian masalah, ibu bapa mendengar masalah anak2 dan berkongsi solution kepada mereka.

Ibu bapa juga perlulah mempunyai misi dan visi yang jelas dalam memimpin dan memandu rumah tangga. Ibu bapa perlu saling bekerjasama dan mempunyai time management yang bagus dalam mengatur dan mengurus rumah tangga. Ini penting dalam mendidik anak2 sepanjang tumbesaran mereka.


" ... من لا يرحم لا يُرحم ..."

Barangsiapa yang tidak mengasihi, dia tidak akan dikasihi.

Tambahannya lagi, terdapat 3 jenis LEMAH :
1) Lemah iman --> lemah jiwa --> akhlak/moral lemah
2) Lemah akal --> lemah berfikir/pemikiran --> lemah jiwa
3) Lemah fizikal --> lemah pergerakan (tidak cergas/aktif) --> lemah produktivi.


1- pengawalan menonton television, rancangan yang hendak ditonton ditapis hanya rncangan yang betul2 bagus shj boleh ditonton.
2- menghidupkn budaya membaca, bapa mentasmi' hafalan dan bacaan anak2 di rumah lepas subuh dn maghrib di rumah.
3- Memainkan selalu alunan2 ayat al-quran di dalam rumah agar aura yang baik ini diserap oleh isi rumah dan membina minda yang aktif dan cerdas..


" Tingkatkan iman dan amal, akal dan akhlak pasti terpelihara.. "

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...