Tuesday, 30 October 2012

Belajar!

0 comments


Perkongsian Ilmu Pengetahuan :


‎" Mengapa seseorang itu boleh menjadi pendengar setia tp tidak boleh menjadi pembaca yang setia? Mengapa dia boleh fokus dalam kelas? kenapa aku dapat fokus sekejap je dalam kelas? Kenapa aku suka mendengar, tapi aku tak suka melihat/memerhati?.."

Terdapat beberapa kaedah pembelajaran seseorang itu antaranya ialah (VAK)
1. Auditori - mudah tertarik dgn bunyi, suara..
2. Visual - mudah tertarik dengan gambar, grafik..
3. Kinestetik - mudah tertarik dengan pergerakan..

Ketahui diri anda, ini akan memudahkan anda mengetahui kaedah pembelajaran y sesuai dengan anda.. :)


Thursday, 25 October 2012

Accident!

0 comments

Assalamualaikum w.b.t  semoga semua pembaca dalam keadaan sihat sentiasa.. Perkongsian pada hari ini mengenai "Accident!".. Semua orang ada pengalaman 'unexpected hit' masing-masing. Namun perkongsian kali ini adalah mengenai kecuaian. Tak pasal-pasal RM 855/= melayang macam tu je. Bayaran untuk baiki kerosakan yang berlaku. Hentam Divider jalan, absorber patah, tayar pecah, tiroid (tak pasti ejaan sebenar), mud guard terkopak.. Mantap! memang pergh la kan kelajuan confirm laju. 

Al kisah, biasanya memang tolong hantar kekawan di Hentian Kajang untuk naik bas express balik ke kampung halaman. Nak dijadikan cerita, Si A (nama kawan), beg kesayangan dia tertinggal katanya penting sangat barang-barang dalam tu. Baiknya hati ni, patah balik ke UKM nak pi ambil beg kesayangan si A.. Akibat nak kejar masa bas si A pukul 9.00 malam tu bertolak. Detik jam time tu 8.45 malam, memang pikir nak pecut je la. Alhamdulillah (musibah dariNya) dengan takdir Allah akibat cuai dan hebatnya diri ni, punya la nak laju, dah tak nampak jalan, dentam!! rupa2nya dah hentam divider jalan dekat kawasan petrol pam (Shell) . Dalam kepala masa tu dah tak fikir apa-apa, cuma pikir nyawa je sama ada selamat atau tidak, sebab ad lagi satu nyawa manusia dalam kereta ni, kalau nak mati biar tak menyusahkan orang akibat kecuaian sendiri. Nauzubillahiminzalik, hati ni tak kuat lagi dan belum bersedia nak dijemput ajalnya..

Alhamdulillah, bersyukur sangat2 sehingga kini kami masih bernyawa lagi. Disebabkan oleh 'Kecuaian, Malang tak berbau'.. Tarikh Keramat 23 Oktober 2012, menjadi sejarah pekat dalam diri a.k.a tragedi Oktober di Final Year. Mudah2an diri ini akan lebih beringat, berhati-hati, tidak tergesa-gesa dan tergopoh-gapah. 

 "... لا تتعجل في الفعل ... "
" Cuai, membawa Padah!.. "

Tuesday, 23 October 2012

My Dream!

2 comments


Bismillahirrahmanirrahim..


Assalamualaikum w.b.t semoga semua pembaca sihat sejahtera!.. Perkongsian pada hari ini adalah mengenai 'My Dream!'. Setiap dari kita mempunyai impian masing-masing dan cita-cita yang hendak dicapai. Dan hari ini, saya hendak kongsikan kepada sahabat impian dan cita-cita saya. Mungkin menjadi penaik semangat bagi diri sendiri, atau memberi 'ibrah' (pengajaran) kepada yang lain. Jika di tolak tambah, kira-kira umur sekarang sudah mencecah 20an ++, rasa diri ini masih serba kekurangan yang melampau.. entahlah, namun aku yakin dan aku tahu, aku perlu mencipta suatu langkah untuk perjalanan yang lebih terang lagi bersuluh. Kekadang apa yang kita impikan dan rancang perlu ditulis atau perlu dimaklumkan kepada orang yang kita rasakan dia berpotensi mengingatkan kita selalu akan impian yang kita hendakkan.. Ini bertujuan untuk kita sentiasa terpandu dan ingat akan matlamat/impian yang kita hendak capai.

Terdapat beberapa impian yang aku hendak capai :
1. Ingin mendirikan rumah tangga pada umur 23 tahun! Melahirkan zuriat dan keturunan yang soleh/solehah dan bertaqwa kpd Allah s.w.t.

Umur ni, mungkin segelintir merasakan mudanya! segelintir lagi berkata okay la! dan terdapat segelintir golongan yang mengatakan, umur tak penting, yang penting persediaan mental dan fizikal (ilmu fardhu ain, kifayah dan ekonomi). Bagaimana akhlak, peribadi, sahsiah, pemikiran (intelektual) keturunan kita nanti? Kitalah mencoraknya, Bagaimana pula mendapat keturunan yang baik? Kita yang mencari dan memilihnya..

Menerusi hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bermaksud : “ Apabila datang kepadamu seorang (lelaki) yang kamu redhai agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinlah anakmu itu.  Jika tidak berbuat demikian, nescaya akan berlaku fitnah dan kerosakan di atas muka bumi. termasuk dalam perkara yang perlu disegerakan ialah ; Mengahwinkan anak perempuan, bila cukup umur..  -menyegerakan perkahwinan

2. Niat di hati hendak menunaikan Haji pada umur 25 tahun ni.

25 tahun?.. eh cepatnya. kumpul duit dari mana? InsyaAllah, ada jalanNya.. Yang penting perancangan dan dalam masa yang sama, kita perlu jana duit utk mencapai target kita. Tapi bila tak dapat capai target yang kita nak, maka ada hikmah disebaliknya.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Wahai umatku semua, sesungguhnya Allah s.w.t. memfardhukan ibadat haji kepada kamu, oleh itu kamu hendaklah mengerjakan ibadat haji." Lalu seorang lelaki bertanya Baginda s.a.w.: "Adakah wajib dikerjakan pada setiap tahun, wahai Rasullullah?" Rasulullah s.a.w. hanya diam sehinggalah lelaki tersebut bertanya kali ketiga lantas Baginda s.a.w.menjawab: "Jika aku katakan ya, nescaya kamu wajib mengerjakan pada setiap tahun, oleh itu kerjakanlah ibadat haji ketika kamu berkemampuan." - panduan lengkap haji

3.  Nak sambung master tahun depan 2013.

Master?.. Zaman sekarang, 'degree' apa lah sangat, apa tujuan belajar tinggi2x?.. Utamanya adalah ilmu, Hakikat ini jelas bahawa tamadun dan pembangunan manusia dari dahulu hingga sekarang, ketinggian dan kemajuan serta kemuliaan budi pekerti serta ketinggian taraf hidup manusia tercapai setelah mereka menguasai pelbagai bidang ilmu pengetahuan.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

قُلۡ هَلۡ يَسۡتَوِى ٱلَّذِينَ يَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعۡلَمُونَ‌ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ
Maksud: “Katakalah – adakah sama orang-orang yang mengetahui (orang berilmu) dengan orang-orang yang tidak mengetahui (orang jahil), Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”(Surah Az-Zumar Ayat 9)

Ayat tersebut menunjukkan dengan jelas, bahawa kelebihan orang-orang yang berilmu berbanding orang yang tidak berilmu. Imam Al-Syafie Rahimahullah pernah berkata :
مَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ, وَمَنْ أَرَادَ الأخِرَةِ فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ, وَمَنْ أَرَادَهُمَا فَعَلَيْهِ بِالْعِل
Maksud: “Barangsiapa yang hendakkan dunia hendaklah ia berilmu dan barangsiapa yang hendakkan akhirat hendaklah ia berilmu dan barangsiapa hendakkan dunia dan akhirat hendaklah dia berilmu“.
Jelaslah kepada kita bahawa kesenangan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat bukanlah dapat dicapai dengan pangkat, kedudukan, harta mahupun kekayaan tetapi semua itu mampu dan hanya boleh diraih dengan ilmu pengetahuan. - Ibadat berteraskan Ilmu

4. Mempunyai syarikat perniagaan sendiri dan juga rumah perlindungan wanita.

Salah satu cara kita menyumbangkan khidmat pada agama Islam, tubuhkan pusat untuk melindungi wanita yang tidak terbela nasibnya, wanita2 tua yang tidak dijaga, dengan adanya rumah perlindungan, pembelajaran rohaniah dan jasadiah dapat dibekalkan pada mereka. Walaupun banyak rumah perlindungan namun masih kekurangan lagi, pusat perlindungan yang menekankan aspek pengisian rohaniah dalam diri mereka. Tidak dinafikan pusat2 under kerajaan juga tertubuh, namun masih tidak dapat menampung lagi bilangan wanita yang begitu banyak senasib diluar sana. Allah s.w.t melihat pada usaha kita dalam menyumbangkan sesuatu dalam Islam.  

Masing-masing punya agenda dan perancangan tersendiri untuk kebaikan, manfaat dan masa depan diri sendiri, keluarga, masyarakat dan agama, sumbanglah mengikut bidangmu, jika dari bidang ekonomi sumbanglah ekonomi yang berteraskan syariat Islam, ekonomi yang tidak punyai unsur penindasan dan melanggar hukum syarak. Begitu juga dengan bidang2 yang lain. Sumbanglah mengikut kemampuan dan kepakaranmu. 

5. Tidak menyusahkan Ibu bapa

Bila ada anak, jaga sendiri, kerana ibu bapa perlukan masa privacy yang mereka tunggu-tunggu. Dari kecil sampai besar mereka peruntukkan masa untuk memberi fully energy dalam membesarkan dan menyara hidup kita adik beradik. Jadi bila anak-anak sudah berumah tangga, sudah hilang sedikit beban yang perlu mereka tanggung, tidak dinafikan tanggungjawab sebagai ibu perlu dipikul, namun bukanlah masa untuk mereka bersusah payah dan berhempas pulas. Tanda- tanda kiamat, anak memperhambakan ibunya sendiri, mereka menjadikan ibu sbg 'orang gaji' mereka, buat itu dan ini. Si anak-anak pula yang jadi 'bos'.. Nauzubillah terjadi pada diri kita sendiri yang belum mendirikan rumah tangga dan punyai anak, kepada sesiapa yang sudah berumah tangga dan punyai anak, kasihanilah ibu bapa.. walaupun mereka berstatus 'bersara', maka itulah waktu privacy mereka dalam menghela nafas lega yang panjang..

6. Dapat bersama ibu bapa di akhir hayat, memandikan, mengkafankan dan mengebumikan jenazah mereka sendiri.

Lebih baik anak-anak sendiri yang melakukan pengurusan jenazah kepada ibu bapa sendiri,
kerana mereka lah yang mendidik dan membesarkan kita selama ini, tangan-tangan mereka juga lah yang membasuh najis kita, memandikan kita dan memelihara kita sehingga besar dan pandai memikirkan tentang masa depan sendiri pula.

Sebenarnya banyak lagi impian yang ku impikan, namun ku rasakan inilah yang terbesar dan paling utama untuk perkongsian bersama kalian yang dikasihi.. Kita merancang, Allah juga merancang, dan Allah s.w.t adalah sebaik-baik perancang. Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2nya bagi masa depannya dan keturunannya.. :)

*Segala kekurangan dan kelemahan yang wujud dalam penulisan ini, saya memohon jutaan kemaafan. Namun segala kebaikan dan manfaat yang boleh kalian kutip dan ambil, maka jadikanlah pedoman. Semoga Allah merahmati dan memberkati hidup kalian. Semoga segala usaha murni yang kalian perjuangkan dalam menegakkan kalimah La ilahailallah, Allah s.w.t permudahkan segala urusan dan jalannya.

- Sentiasalah Mengingati Allah s.w.t dalam setiap tindakan yang kau lakukan, serta di dalam susah dan senangmu,
 InsyaAllah jiwamu pasti tenang..- 

rujukan :

Friday, 5 October 2012

Oh My Love!

8 comments



Assalamualaikum w.b.t  alhamdulillah ucapan syukurku ke hadrat Illahi kerana masih dikurniakan lagi Nikmat Iman dan Islam, sehingga kini aku masih dapat bernyawa dan dapat bernafas. Selepas selesai menunaikan kewajipan KepadaNya. Aku mula mendengar alunan Nasyid yang diputarkan di corong radio pilihan hati iaitu IKIM.fm sebagai pembukaan pada pagi ini, majoriti lagu yang diputarkan ber'tema'kan mengenai Rasulullah s.a.w dan haji.. 
Lagu demi lagu diputarkan, daripada selawat hingga ke lagu English yang dibawakan oleh Maher Zain iaitu 'Waiting For the Call'. Perkongsian pada hari ini adalah mengenai lagu baru yang dinyanyikan oleh Hafiz Hamidun mengenai 'Rasulullah' s.a.w junjungan Mulia kita. Dengan bersemangat jari-jari kecil ini menaip dengan pantasnya untuk mencari MP3  download bagi lagu yang sedang dialunkan. Namun, hampa.. =_=' rupanya masih dalam pengenalan lagi lagu ni, belum dikomersialkan secara rasmi dalam penerbitan album. 

Aku sedar walaupun tidak mendalam pengetahuanku mengenai Sirah (sejarah) baginda, Namun kecintaanku padaNya tidak berbelah lagi, apatah lagi jika diriku dapat memahami sirah baginda, perjuangan dan pengorbanan yang baginda lakukan demi menyebarkan dakwah Islam kepada umatnya pasti menggunung tinggi, aku pasti bermati-matian demi mempertahankan maruah dan jasa yang Rasulullah s.a.w telah sumbangkan demi kedaulatan Islam tertegak di muka bumi ini.

Tetiba teringatkan alunan lagu mengenai 'Rasulullah' yang dinyanyikan oleh kumpulan Rabbani semasa 'arwah' Ustz Asri masih hidup, menyentuh jiwa juga lagu ni. Marilah sama-sama kita sedekahkan Al fatihah kepada baginda Rasulullah s.a.w dan juga kepada pejuang-pejuang Islam, seterusnya muslimin dan muslimat yang masih hidup atau yang sudah meninggal dunia. 


Ya Rasulullah, Ya Nabiyallah 'Alaihi ka ya solawatullah.. 
Dengan Ilmu yang tajam, musnah musuh kejam.
Biar musuh memutih di bumi, Namun undur tidak sekali.
Sungguh kau berhati kota, bersemangat bersih waja.
Kau pesuruh Allah tercipta, Wajahmu terbayang di ruang mata..
Sejarah tetap menjamin, Islammu pasti menjadi jernih
Pohon semesta negara sentosa hulur bantuan yang disedia
Panduan al-quran dan sunnah peninggalanmu yang berharga..


"Kasih Padamu" - Hafiz Hamidun 

Rasulullah dalam sirahMu
Ku temu tulusnya cinta
Demi umatMu berkorban jiwa
Sehingga hujung nyawa

Kau di utus atas nama Kebenaran
Dengan fasih lidah beri penjelasan
Sabar dalam apa jua keadaan
Tak goyah dengan ranjau tekanan

Walau diri bisa menakluki tahta
Tetap rendah hati penuh sederhana
Segalanya demi LillahiTaala
Azimat yang berharga

Rasulullah dengan hikmahMu
Terpancar syiar agama
Mengubah gelap Menjadi terang
Menghapus jahiliyah

Rasulullah Engkau tinggalkan
Semangat juang tertinggi
Membina satu aqidah
Membangun Iman dan dilapangan Mujahadah


Dari hadith dan AlQuran
Menjadi sumber cahaya pedoman
Hanya itu yang Kau wariskan
Akan selamat di dunia akhirat

Rasulullah Terlalu Rindu
Padamu Junjungan Jiwa
Didalam senda yang utama
Menyambungkan kasih denganMu

Rasulullah dalam sirahMu
Ku temu tulusnya cinta
Demi umatMu berkorban jiwa
Sehingga hujung nyawa

Rasulullah dengan hikmahMu
Terpancar syiar agama
Mengubah gelap Menjadi terang
Menghapus jahiliyah

Ya Rasulullah Ya HabibAllah
Pabila terkenangMu mengalir air mataku…..

* Lirik dan Lagu ini ada aura tersendiri, dari segi bait-baitnya dan melodinya.


Tidak lupa juga kepada semua jemaah haji. Selamat menunaikan ibadah, kepada semua jemaah Haji, semoga dipermudahkan segala urusan dalam melaksanakannya. Selamat pergi dan selamat pulang. Mudah2an segala taubat, dan amal ibadah kita diterima oleh Nya, dan beroleh Haji yang 'Mabrur'. Amin..

Wednesday, 3 October 2012

Oh Tesis! - Part 1

0 comments





Assalamualaikum w.b.t  semoga semua pembaca di bawah lembayung rahmatnya sentiasa. 
Perkongsian pada hari ini, adalah mengenai 'THESIS'. As usual, bila final year akan dihantui dengan masalah tekanan proposal dan thesis, namun itu hanya aktiviti duniawi semata-mata, Nilai ilmu itu yang kita hendak, namun untuk mendapatkan nilai Ilmu yang terlalu mahal, maka adalah gerak kerja untuk mendapatkan nilai mahal itu. Apa-apa pun, setakat ni alhamdulillah bersyukur kepada Allah s.w.t yang telah mengabulkan doa ku, di atas submitnya tajuk proposal ku dan penyelia yang aku pohon.. 

        Dalam doaku aku pinta padaNya, Ya Allah kau berikanlah tajuk thesis yang terbaik utk ku, dan penyelia yang terbaik yang dapat membimbing perjalanan thesis ku, maka Allah s.w.t telah mengabulkannya. Sesungguhnya Allah s.w.t itu Maha Mendengar hajat dan permintaan dari hambanya. Apa yang penting adalah kesungguhan kita meminta padaNya dan ketulusan serta keikhlasan kita meminta padaNya, kerana kita ini hanyalah hambaNya yang hina serta banyak dosa. 



          Jika difikir secara logik akal, boleh ke aku dapat apa yang aku minta? Tapi itu hanyalah bicara dan monolog akal semata, kerana agama (syariat Islam) itu mengatasi fikiran rasional (akal) itu, apa yang tidak bisa difikir oleh akal, agamalah yang dapat menerangkannya. Kerana apa yang difirmankan oleh Allah s.w.t itu tidak bisa disangkal dan apa yang disampaikan dan diucapkan oleh Rasulullah s.a.w itu adalah wahyu yang diturunkan kepadaNya daripada Allah s.w.t melalui malaikat Jibril a.s.

        Hehe. Nak jadikan cerita, tajuk thesis yang terpilih adalah tajuk yang diriku sendiri tidak confident (yakin) akan menjadi pilihan, namun itulah sebenarnya Kuasa Allah s.w.t, kita sangkakan ia tidak baik bagi kita, namun bagi Allah s.w.t itulah yang terbaik untuk kita.. Sememangnya nak dijadikan cerita, jika itulah yang Allah s.w.t aturkan maka yakinlah jalan untuk kita menuju apa yang kita pinta itu akan dipermudahkan, dan dibuka seluas-luasnya, yang tinggal adalah 'AFFORD' kita untuk mencapainya. 

     Untuk bertawakkal ke atas sesuatu mestilah ada usaha yang perlu dilakukan untuk bertawakal ke atasnya. Terdapat satu kisah sahabat yang hendak memasuki Baitullah dengan untanya, namun dihalang oleh Rasulullah s.a.w untuk membawa untanya masuk bersama dengannya kerana unta itu kotor. Namun begitu, untuk membiarkan untanya diluar kaabah, Rasulullah berpesan tambatlah untamu, lalu barulah engkau bertawakal atas penjagaan unta kepada Allah s.w.t. Cerita lanjut BAITULLAH  Kisah ini berbincang mengenai konsep tawakal. Tawakal bukan penyerahan secara mutlak kpd Allah s.w.t semata-mata tanpa ada usaha yang dilakukan. Tawakal tanpa usaha itu adalah konsep tawakal yang salah. Penerangan lanjut mengenai tawakal TAWAKAL.


Maksudnya : " Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada Allah dan tidak ada daya 
dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah s.w.t" 

" May Allah Bless us, May Allah eases for our ibadah, taubat 
amanah dan segala taklifan (tanggungjawab) yang perlu digalas dan dilaksanakan.. " 


* Mulakan aktiviti harianmu dengan BASMALAH, dan doa ini
Semoga semuanya dipermudahkan dan berjalan lancar, 
kerana segala-galanya adalah dalam kehendak dan kekuasaanNya.. [Oh thesis! -part2]


Monday, 1 October 2012

Perjalanan Hidup

3 comments


Perjalanan Hidup..

The Step is :
1. Drive your Iman and Taqwa carefully to the truth way..
2. Choose the right way or the wrong way, you've made the choice..
3. Don't forget, if you through the wrong way.. the repent are available for you..
4. We must remember, Blesses of Allah it's our mission ..

" COME BACK to ALLAH, FITRAH of HUMAN BEING.."









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...