Wednesday, 29 December 2010

Ilmu

2 comments
Assalamualaikum..kepada pembaca semua..
Minta maaf banyak2..kerana dh lama juga tk updated..
Maklumlah baru mula sem baru ni...
maknanya dh mula belajar la kan...
Jadi...masa yang dperuntukkan utk updated blog tk de..
ni pun curi2 masa sekejap..
utk updated memberitahu kepada pembaca setia yang baca blog ni...
Sekarang ni memang dh mula assingment utk bertimbun2...
Tapi cuma sem kali ni..pensyarah suruh hantar cepat assignment tu...jd..memang kena 'rushing' habis la kan..dh memang bagus la...nnt tk de la ditangguh2kan assignment tu..
skrg ni pulak..memang belajar subjek baru.,..dan subjek sem depan dh tarik ambik sem ni...jd sem depan nnt kurang sikit la beban subjek tu kan..

Wednesday, 22 December 2010

Top up/pahala?

5 comments



Maaf, baki anda tidak mencukupi untuk membuat panggilan..
Kita sering saja mendengar perkataan ini daripada operator telefon apabila kita kehabisan kredit. Selalunya, kita ingin membuat panggilan, lebih-lebih lagi kepada yang tersayang, apabila mendengar perkataan ini keluar dari telefon, kita akan berasa kecewa dan terus bergegas mencari bekalan ‘topup’. Kita akan memastikan bahawa kredit kita sentiasa penuh. Tetapi, pernah tidak kita aplikasikan ini kepada sesuatu yang lain?

Tuesday, 21 December 2010

ayat seribu dinar

6 comments
Maksudnya ialah : “Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
Ayat 1000 dinar ini adalah sebahagian dari ayat kedua dan sebahagian dari ayat ketiga Surah At-Talaq. Ramai orang menganjurkan supaya mengamalkan ayat ini untuk memperolehi kejayaan atau keuntungan. Ramai peniaga menampalkan pelekat ayat 1000 dinar ini di premis perniagaan mereka, dengan harapan supaya perniagaan bertambah maju. Ramai pula yang menghafal ayat ini untuk dibaca dimasa-masa yang sesuai, seperti selepas solat.
Memang kita tidak boleh menafikan kelebihan ayat 1000 dinar. Malangnya, pendekatan sebahagian orang mengenai ayat ini, adalah sesat dan tidak betul. Jika kita lihat terjemahan ayat ini, ia mengandungi dua pengajaran iaitu supaya kita bertaqwa dan bertawakkal. Oleh itu, pendekatan yang betul untuk mengamalkan ayat 1000 dinar ini ialah dengan bertaqwa dan bertawakkal. Kenalah kita pelajari bab bertaqwa dan bertawakkal.
Kalau menampalkan pelekat ayat 1000 dinar ini di premis perniagaan, tapi solat tidak dikerjakan, amalan tidak jujur dalam perniagaan terus dibuat atau sebagainya, ini tidak bermakna kita mengamalkan ayat 1000 dinar. Tujuan menampalkan pelekat itu hanyalah sebagai cara supaya kita selalu beringat untuk bertaqwa dan bertawakkal. Begitu juga kalau kita baca ayat ini beribu-ribu kali dalam sehari, sedangkan kita tidak bertaqwa dan bertawakkal, itu juga bukan cara yang betul mengamalkan ayat 1000 dinar.
p/s: Sebaik2nya anda simpan ayat ini dan jadikan doa harian anda..

award

5 comments

Award ni khas untuk Nawie Othman sebagai follower yang ke 497..
tak de la cantik meletup2 award ni..tapi hargailah ye..hehe
susah jugak nak buat ni..klu orang yang terrer..
bg diorang senang dn sekejap je nk buat..
haa kenapa award nie gmbr kereta?
sebab nawie bergambar dgn kereta..maka kereta la hadiahnya
maaflah klu bukan kereta idaman..=_='
tk pe2..yang penting ada award buatan sendiri ( own factory)..
fuhh!!....akhirnya hampir mencecah angka 500..

Monday, 20 December 2010

Riya'

0 comments


Riya'???? apa itu riya'??
riya' adalah perkara yang dilakukan bukan kerana Allah..tetapi kerana manusia..
contohnya..jika kita hendak pakai tudung..''alah malulah,,nanti orang kata aku alim sgt..." ayat y biasa diucapkan..bukankah tudung itu satu kewajipan..jikalau kita tidak pakai kerana malu itu juga dinamakan riya'..
contoh lain pula..seperti solat sunat di masjid atau surau (ditempat orang ramai).."aku nk solat sunat ni..tapi malulah nnt orang kata apa pulak"..ataupun ''tak naklah aku solat sunat kt sini..buat kt rumah/bilik aje la..nnt semua tgk aku solat..''..ketahuilah itu juga adalah riya'..

Sunday, 19 December 2010

Sem Baru..

11 comments

Assalamualaikum semua...^^ semoga sihat2 selalu ya...
kali ini entry tntg u...
pejam celik pejam rupa2nya...dh habis sem 1...dh nak masuk sem 2 pulak...
alhamdulillah result bagus!...tapi tk dpt "dean list''..

Wednesday, 15 December 2010

tanda iman lemah

6 comments

Assalamualaikum w.b.t....
semoga pembaca sekalian sihat2 hendaknya...
dengan lafaz Bismillah pembuka bicara...
Iman?? ha? anda semua tahu apa itu iman?
iman adalah keyakinan kita sepenuhnya kepada 
Allah s..w..t..dan melakukan segala perintah dan 
larangannya sepenuh hati malah keyakinan kita itu harus
lengkap ke 6 6 sekali semuanya..iaitu..rukun iman..
beriman bermakna percaya ..
cuba kita refresh kembali..apa itu rukun iman?

Sunday, 12 December 2010

Sifat muslim sejati

4 comments




10 Sifat Individu Muslim Sejati

Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain.
Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna.

Award

2 comments


Thanks you...^^  Ns...saiedah appreciate sgt2...
give full support nie..
tapi air mata award tu...cm sedih je...ke terharu?? ^^...
memang rajin la awak buat award ni...comel...
kepada kekawan bloggers yang lain...
give support her...bantu membantu kan...
Bila kita bantu orang...Insyaallah...
akan mendpt balasan yang setimpal atau lebih baik lagi drpd itu..

Friday, 10 December 2010

followers

7 comments


Assalamualaikum...kepada kekawan yang dihormati...
saiedah peningla kenapa bahagian follower tu jadi macam tu...
ade sesiapa boleh bantu??..

title blog bergerak

1 comments




Assalamualaikum..kali ini saiedah hendak berkongsi cara2 bagaimana hendak 
menukarkan title blog anda di atas tu agar bergerak2...
di sini terdapat beberapa step untuk menghasilkannya..
Untuk membuat Title Blog bergerak, caranya seperti berikut :

Award

0 comments


Assalamualaikum kepada semua...
waa..ada dapat award baru...
kartun anime punya...^^..
dah lama tk dpt award yang cute ni...
tuan blog ni adalah dikenali sebagai 
A.k  nama penuh Athirah khairina bt khairuddin 
waa..detail gitu..cuci minda sekejap.. tengok award yang cute..

Thursday, 9 December 2010

Golongan yang mendapat doa para malaikat..

3 comments



Assalamualaikum.. dengan bismillah pembuka kata..bagaimana iman kita hari ini??
adakah sama seperti semalam?? atau lebih baik dari semalam?
mahukah kita mendapat keredhaan dariNya setiap waktu dan ketika?
tentu sekali kita mahukannya..walau diri tidak sempurna mana kan..
oleh itu..sebelum mengharap keredhaan dan kerahmatan dariNya,..
moleklah kiranya kita mengetahui apakah perkara yang dapat menarik hati 
para malaikat..dengan itu secara directnya..Allah jua melemparkan kerahmatan dan keberkatan kepada hamba2nya...

Wednesday, 8 December 2010

Maal hijrah

0 comments




Salam Maal hijarah kepada semua..
Dengan ini secara rasminya...bermulalah tahun baru
bagi bulan Islam (awal muharam) ...
begitu juga dengan buku amalan kita
sudah ada buku baru...

cinta atau seksa?

5 comments


Tidak ada di dunia ini yang lebih sengsara daripada seorang pencinta…
Meskipun ia merasakan manisnya cinta…
Kamu lihat dia menangis di setiap waktu…
Karena takut berpisah atau karena rindu…
Ia menangis karena rindu akan jauhnya sang kekasih…
Namun, bila kekasihnya dekat…
Ia menangis karena takut berpisah…
Matanya selalu menghangat ketika terjadi perpisahan…
Matanya pun berkaca-kaca ketika pertemuan itu tiba…
Pelakunya memang merasakan kenikmatan…
Namun, sebenarnya…
Kasmaran itu merupakan siksa yang paling besar di hati…



Sunday, 5 December 2010

pendamping diri

16 comments

Bismillah pembuka bicara,,
Assalamualaikum kepada semua pembaca yang baru menerjah ke mari dan 
masih setia lagi bertandang ke mari..
Sebelum bermula bicara dan kata..
kali ini hendak berkongsi tentang '4 pendamping diri'..
ha..mesti dah fikir pendamping yang lain...
bukan,. pendamping di sini bermaksud pendamping inilah yang memang
melekat, setia dan tidak pernah lekang dari diri kita..
walau sesaat,, cuma ada satu pendamping sahaja yang kekal dengan kita
dan dia menjadi peneman kita, walaupun kita masuk ke dalam kubur..
'kita bermula dengan pendamping yang paling tak famous dan tak setia..

Friday, 3 December 2010

6 jenis umpatan

0 comments

Bismillah pembuka bicara, sebutlah  namaNya  setiap kali melakukan sesuatu perkara,..
untuk mendapat keberkatan dan keredhaan darinya..
"Umpatan" atau disebut sebagai "ghibah" dalam bahasa arab perkara ini sudah menjadi kelaziman dan kebiasaan kita tetapi sekiranya ada yang tidak melakukannya Alhamdulillah teruskan tindakan itu..umpatan adalah  bercerita mengenai orang atau sesuatu.Tindakan yang berkaitan dengan umpatan ini contohnya apabila kita  melihat sahaja sesuata benda atau perkara,pasti kita  hendak mengulasnya,atau membuat kesimpulan itu dan ini,,ini juga dikatergorikan sebagai mengumpat,,kerana kita bercerita tentang perihal orang lain,,di belakang pengetahuannya,,hari ini saya hendak kongsikan bersama blogger2 yang dirahmati
ilmu yang saya pelajari di sekolah semasa tingkatan 4,,dalam mata pelajaran Pendidikan Al-quran dan As sunnah.

Nilai seorang isteri

2 comments



satu perkongsian yang menarik untuk kita sama2 mengetahuinya,,ambillah manfaat yang terdapat dalam petikan ini,,

Zuhud (bersederhana)

0 comments



Assalamualaikum kepada saudara/i yang dirahmati ,,
kali ini topik yang hendak dikemukan adalah" Zuhud"..
masyarakat kita sering menyalahgunakan perkataan ini,,
zuhud adalah sifat bersederhana di atas kekayaan yang mereka miliki
dan menggunakan sebaik2nya harta yang ada ke jalan yang benar,
dan menyumbang kepada perkara2 kebaikan serta demi pembangunan ummah islam sejagat,,

Monday, 29 November 2010

Seloka Aurat

2 comments

sebelumnya salam maaf dan hormat
tak bermaksud menggurui ataupun nasihat
namun ini masalah akhirat
gara2 aurat kelak dapat siksaan berat

Menolak,,kerana rasa tidak hebat??

5 comments
ana ke???


“Ish, takkan ana pulak. Orang lain ramai lagi, pilih orang lain la.” itulah jawapan yang sering kita berikan apabila kita diminta untuk menjadi seseorang yang dipertanggungjawabkan, terutamanya berkenaan dakwah.

Ayat “ana tak layak,” atau ”ana baru lagi” akan menjadi mangsa apabila kita beralasan.
Maka sebelum lebih banyak ayat yang akan menjadi mangsa, ada baiknya kita renungkan semula apa yang difirmankan oleh Allah berkenaan dakwah.

Saturday, 27 November 2010

Award 2010

2 comments

Rasulullah tidak 'Ummi ( Buta huruf)

5 comments





Assalamualaikum w.b.t salam sejahtera kepada pembaca yang dihormati semua..
Kali ini saiedah hendak berkongsi dengan hadirin dan hadirat sekalian..
berkenaan dengan terjemahan ayat 2 surah al- Jumu'ah..
Apakah perkara yang berkaitan dengan surah ini?
Di dalam terjemahan surah ini jelas menunjukkan bahawa
Nabi junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w.
bukan seorang yang 'ummi (buta huruf)....

Thursday, 25 November 2010

KHalifah dan 'ubudiah

2 comments

Assalamualaikum..
bersama saiedah kali ini dengan satu perkongsian kisah yang menarik..
the best story for attract people,,to understand the concept of meaning khalifah and 'ubudiah..
Lets fun and take a break for this quite long story..

Wednesday, 24 November 2010

tudung singkat..

8 comments





Assalamualaikum..para hadirin dan hadirat yang dikasihi sekalian..
Kali ini adalah isu pemakaian tudung...
Memang ramai yang memakai fesyen tudung seperti ini zaman ini..
malah cara pemakaian tudung ini sudah menjadi trend masa kini..
dan masyarakat tidak pernah menolaknya,,malah permintaan tudung ini dr sehari ke
sehari semakin meningkat..
Mungkin terdapat segelintir yang tidak mengetahui hukum yang sebenar2nya tentang pemakaian tudung dan konsep menutup aurat..
Tetapi bagi mereka yang memahaminya masih juga buat2 tidak mengerti...
Malah mereka berasa bangga kerana diri mereka dirasakan telah mengikuti peredaran zaman..
Berfesyen dalam pemakaian tidak salah,,,yang salah adalah fesyen yang tidak menepati syarak...

Monday, 22 November 2010

Akidah

3 comments

Bagaimanakah Akidah dan ketauhidan kita sebagai umat islam??
apakah sumbangan kita terhadap agama islam?
perbezaan umat islam dan juga orang kafir adalah ketauhidan dan keEsaan kita kepada Allah.
kerana apa?? 
mereka juga mempercayai bahawa tuhan mereka yang memberi rezeki dan mengkabulkan segala doa,hajat dan permintaan mereka..Malah mereka benar2 yakin dengan kewujudan tuhan mereka,,
cuma yang membezakan antara kita dan mereka adalah tuhan mereka mempunyai perantaraan (bermakna itu sudah mensyirikkan Allah) kerana percaya bahawa Allah itu tidak tunggal
manakala tuhan kita adalah ALLAH Yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa 
tunggal. tidak beranak dan tidak diperanakkan.
Sekiranya kita juga mempercayai selain dari Allah s.w.t itu juga dianggap mensyirikkannya
syirik ini boleh membatalkan iman kita secara kita sedar atau tidak.

Friday, 19 November 2010

Memoir..

0 comments




Tiada kata2 untuk diungkapkan...hanya gambar yang menggambarkan segalanya..
Waaa...kenangan paling manis Tour de Pangkor 2008...memang 2 thn sudah berlalu..
tetapi masih segar di ingtan...
kepada kekawan di luar macam mane?? ada pengalaman dan memori yang nak dikongsikan??? Di alu2kan...(^^,)..

Monday, 15 November 2010

'Arafah

0 comments

Assalamualaikum,,apa khabar kekawan semua,,kali ini entry tentang puasa sunat,,untuk puasa sunat yang terbesar yang paling dekat skrg ni adalah 9 zulhijjah..apa itu?? itu adalah Hari 'Arafah..
Orang Haji menunaikannya,,bagaimana pula kita?? tidakkah kita mahu mengumpul saham utk kehidupan yang kekal di sana?? Bagaimana cara kita nak kumpul saham di dunia ini? Antaranya ialah berpuasa sunat dan melakukan amalan sunat yang lain,,,yang paling penting,,perkara wajib mesti diutamakan...

Saturday, 13 November 2010

Bersama berfikir sejenak

4 comments

"Jika kita berjumpa dengan orang yang baik,,
ini bererti kita orang yang baik..
kerana Allah akan mengizinkan orang yang baik berjumpa dengan kita,,
kerana kita orang yang baik..
teruskan membaca sambungannya..

Tuesday, 9 November 2010

Amalan memotong kuku

0 comments





Assalamualaikum,,, semoga sihat sejahtera kepada semua pembaca yang menerjah ke laman ini,,,
kali ini, ana hendak kongsikan bersama antum semua,,tentang amalan memotong kuku...
Sunnah nabi haruslah di ikuti,,dari sekecil2nya hingga sebesar2nya...
Tidak ada ruginya mengikut sunnah Nabi,,malahan ganjaran pahala kita akan peroleh.

Thursday, 4 November 2010

Maksud doa di antara dua sujud

2 comments







Besarnya makna doa yang kita lupakan semasa duduk di antara dua sujud terhadap makna disebaliknya..
Dalam tidak sedar, setiap hari kita memohon dalam solat kita tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami. Sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.

Tuesday, 2 November 2010

EXAM MOOD

5 comments

Assalamualaikum,,,pembuka kata kepada semua,,,sekarang nie mood  exam paper...
ZON MENCABAR!!! memang mencabar,,paper demi paper perlu ditempuhi
buku demi buku ditelaah..
kini hari demi hari menunggu exam date bila nk habis,,,rasa nak cepat je habis..

Sunday, 31 October 2010

Khusyu' ....

3 comments







Assalamualaikum..pembaca yang dirahmati dan dihormati sekalian,,,
kali ini ana ingin berkongsi tentang khusyuk dalam solat...
memang kita menunaikan  solat 5 waktu sehari semalam tetapi adakah kita mencapai kekhusyukan dalam
solat???

Tuesday, 26 October 2010

Kenapa aku masih solo??

2 comments









Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.

Tuesday, 19 October 2010

YA ALLAH...

0 comments







Seorang hamba menyadari baiknya pengaturan Allah setelah suatu peristiwa berlalu. Itulah sifat manusia kebanyakan. Berbeda dengan kalangan khusus yang memahami Allah dan mengetahui baiknya pengaturan Allah sebelum peristiwa itu berlalu. Kalangan khusus ini pun terbagi ke dalam beberapa tingkatan:


Sunday, 17 October 2010

Akidah

0 comments

Bagaimanakah Akidah dan ketauhidan kita sebagai umat islam??
apakah sumbangan kita terhadap agama islam?
perbezaan umat islam dan juga orang kafir adalah ketauhidan dan keEsaan kita kepada Allah.
kerana apa?? 
mereka juga mempercayai bahawa tuhan mereka yang memberi rezeki dan mengkabulkan segala doa,hajat dan permintaan mereka..Malah mereka benar2 yakin dengan kewujudan tuhan mereka,,
cuma yang membezakan antara kita dan mereka adalah tuhan mereka mempunyai perantaraan (bermakna itu sudah mensyirikkan Allah) kerana percaya bahawa Allah itu tidak tunggal
manakala tuhan kita adalah ALLAH Yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa 
tunggal. tidak beranak dan tidak diperanakkan.
Sekiranya kita juga mempercayai selain dari Allah s.w.t itu juga dianggap mensyirikkannya
syirik ini boleh membatalkan iman kita secara kita sedar atau tidak.

Thursday, 14 October 2010

Lelaki idaman setiap wanita

4 comments




Assalamualaikum,,pembaca setia sekalian..
Bismillah pembuka bicara..dengan izinnya saya dapat menyampaikan lagi satu maklumat
kepada pembaca sekalian,, kali ini topik saya berkisar tentang idaman seorang wanita..
Betulkah ini yang diimpikan oleh seorang wanita??
atau tidak semua wanita menginginkannya...
Marilah kita berkongsi pandangan di sini..
Bagaimana pula kaum adam,, adakah anda mempunyai wanita  idaman seperti ini ??
tepuk dada tanya selera..
Jika kamu hendakkan pasangan yang terbaik..Kamu hendaklah menjadi yang terbaik dahulu..

Sunday, 10 October 2010

Janjiku

0 comments



Pernahkah kita berjanji...dn tepati sepenuhnya??
Sememangnya tidak kesemuanya dapat 
kita tepati dan penuhi
disebabkan oleh diri kita sendiri
sama ada sengaja atau tidak sengaja,,
lagu ini telah
menyentuh jiwaku
akan mungkirinya janjiku pd manusia
dan y lebih utama sekali
adalah pdmu Ya Allah!!
seringkali kuucapkan janji tidak akan ulang
lg,,tetapi mengapa masihku lakukan jua!!
Semalam ku berjanji
Pada diriku ini  jua kepada diriMu
Daku telah berjanji
Tak akan mengulangi kesilapan kulakukan kelmarin

Tapi hari ini Kau saksikan
Diri ini telah lakukan
Dosa yang kujanji takkan ku ulangi

Rasa seperti telah hilang percaya pada diri
Dan rasa amat malu untuk menghadapMu
Kerna ku sering mungkir janji pada diri sendiri
Oh Tuhanku kuharap keampunan dariMu

Oh Ya Allah,
Telah kurasa seluruh nikmatMu
Umpama istidraj yang menggunung tinggi
Kerna kesilapanku yang sendiri tak mampu
Untuk Iltizam pada taubatku...Oh Tuhan

Oh Tuhan
kuharapkan..Kau ampunkan dosaku
Hulurkanlah padaku maghfirahMu
Ku sedar diri ini hanya hamba yang lemah
Oh Tuhan Kau terimalah taubatku..

Wednesday, 6 October 2010

Skype... join??

2 comments



mule2,,type www.skype.com



click pada create account dan isi segala maklumat yang diperlukan..
bila sudah selesai ..
import contact dari mana2 yang anda suka, fbook,myspace, friendster dan lain2..


Kau lah penghibur aku

2 comments


SKYPE,,,pertama kali aku mendengar namamu,,aku sungguh janggal dan pelik dengan namamu itu..
malah aku mengendahkan sahaja namamu itu..
Ramai sahabat aku yang sibuk bercerita tentangmu..
Namun aku tidak minat dengan ceritamu..
Setelah masa pantas berlalu..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...