Wednesday, 8 December 2010

cinta atau seksa?



Tidak ada di dunia ini yang lebih sengsara daripada seorang pencinta…
Meskipun ia merasakan manisnya cinta…
Kamu lihat dia menangis di setiap waktu…
Karena takut berpisah atau karena rindu…
Ia menangis karena rindu akan jauhnya sang kekasih…
Namun, bila kekasihnya dekat…
Ia menangis karena takut berpisah…
Matanya selalu menghangat ketika terjadi perpisahan…
Matanya pun berkaca-kaca ketika pertemuan itu tiba…
Pelakunya memang merasakan kenikmatan…
Namun, sebenarnya…
Kasmaran itu merupakan siksa yang paling besar di hati…






فما في الأرض أشقى من محب … وإن وجد الهوى حلو المذاق

تراه باكيا في كل حين … مخافة فرقة أو لإشتياق

فيبكي إن ناؤا شوقا إليهم … ويبكي إن دنو خوف الفراق

فتسخن عينه عند الفراق … وتسخن عينه عند التلاق والعشق وإن استلذ به صاحبه فهو من أعظم عذاب القلب



credited komparison

5 comments:

doctor kakak said...

klu ade cinta dlm hati, ia tdk slah..tp..serahkn pd yg maha mengetahui..

maaf nk tnye...camane nk follow ye..ana tolibun jadidun..

Saiedah Syamielah said...

doctor:
^^...betul tu..yang penting
penyerahan diri kita kepada Yang Maha Esa..hanya dia sebaik2 perancangan
kan...
oh...klik pada bhgn follower..
maaf klu tk nmpk...
sebb kdg2...tk keluar bhgn follower 2...
ahlan wasahlan..
terima kasih menyinggah ^^...

Anonymous said...

question; camane ye klu misal kate nye ad org nk pinang seorg muslimat..lelaki ni bgus,baik,agama pn excellent..ap kurang nye dia..xde la rupawan sgt..bise je..
persoalannye..mak kpd muslimat ni x berape berkenan..xtau lh sebab ap kn..
klu ikut si muslimat ni..die ok je..yelah kn..nk kwin ngn org beriman..sape yg xsuke..ye dak??
ehem..dilema la jwb nye si muslimat ni...
what's ur opinion??

Saiedah Syamielah said...

anonymous:

misteri si penanya soalan ni...

pada pandgn saya..
mula2...si ibu bapa akan
melihat lelaki yang hendak dipinang ni ade kerja tk? klu tk macam mane nk sara hidup anak mereka nnt..

seterusnya..mungkin si ibu ade instinct (naluri kuat) lelaki ni
tk sesuai dgn anak dia..walaupun lelaki ni the best on the world la..

seterusnya mungkin faktor umur..
si perempuan itu terlalu muda dan masih belajar..
dan si lelaki ni juga terlalu muda jugak..
jd ibu bapa biasanya akan lepaskan ank perempuan ni belajar smpai habis dulu..
klu lelaki ni umur 2 3 tahun dr anak perempuan dia mungkin mereka akan pertimbangkan ...sebb lelaki ni mungkin dh ade kerjaya/kerja yang kukuh utk anak mereka..

seterusnya paling utama..
Jika si LELAKi memang betul2 bertekad utk pinang wanita ni..
harus la ade kerjaya/kerja utk sara si perempuan ni nnt,
dan the best solution is...solat istikharah adkh perempuan ini yang terbaik utk dirinya..?

sekiranya petunjuk dr istikharah itu..memang kuat jodohnya dgn si wanita..maka diiringi dgn solat hajat dilakukan...memohon dr ALLAH agr dipermudhkan segala urusan
utk meminang si wanita ini..
malah harus perbanyakkan berdoa pd ALLAH...agr si ibu bapa wanita ini
lembut hatinya...dan sentiasa nampak kebaikan dan kelebihan yang ada pada si lelaki itu..

ciri2 yang selalu parents care:
1.agama
ok..ilmu dh penuh di dada..beres

2.keturunan
adakah mereka dr keturunan yang baik2?? malah ibu bapa ni akan fikir mereka rasa selesa tk dgn bakal besan mereka ni..dengan budaya dan adat pihak keluarga sebelah ni amalkan..semua difikirkan mereka( ibu bapa)

3.harta
jika keluarga perempuan ni memang pentingkan harta, maka bakal suami perlu berharta,,jika tidak mereka menolak..

4.rupa paras..
seterusnya..walaupun macam tk penting..sebenarnya penting..
sesetgh keluarga mementingkan rupa,,ade sebhgnnya tidak kisah yang penting rupa parasnya menyejukkan mata memandang,,
malah penampilan juga mereka lihat..klu selekeh je/ tk terus diri si lelaki ni..maka tipis harapan diterima..
ibu bapa bimbang lelaki ni tk dpt urus rumah tangga anak mereka nnt..sdgkan diri tk terurus ni kan pula rumah tangga..satu tanggungjwab y lebih besar lg..

wallahua'lam..ini pada pandgn saiedah..mungkin sesiapa ada pendapat lain? saiedah pun bukanlah pandai dan arif sgt..tapi ini adlah pandgn dr sudut saiedah..maaf jika ade kekurangan..^^

kEmBaRa said...

assalamu'alaikum....

alhamdulillah...
kaifahaluki ya ukhti.....
lame xdegr crte....

nak kongsi pendapat ckt tok si misteri....
pd pndpt ana
langkah pertame:,kte kne istharoh dlu....
langkah kedua:klo dh dpt ptunjuk si die adlah pilihan terbaik cube yakin kan ibu bapa bahawa si die adalah calon yang paling sesuai ..

jika tak berjaye, kita perlu berlapang dada tok pape pn kemungkinan yang akan berlaku....

kerana setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anaknya....

"sesungguhnya keredaan Allah terletak kepada keredaan ibu bapa "

waAllah hu 'alam......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...