Wednesday, 29 December 2010

Ilmu

Assalamualaikum..kepada pembaca semua..
Minta maaf banyak2..kerana dh lama juga tk updated..
Maklumlah baru mula sem baru ni...
maknanya dh mula belajar la kan...
Jadi...masa yang dperuntukkan utk updated blog tk de..
ni pun curi2 masa sekejap..
utk updated memberitahu kepada pembaca setia yang baca blog ni...
Sekarang ni memang dh mula assingment utk bertimbun2...
Tapi cuma sem kali ni..pensyarah suruh hantar cepat assignment tu...jd..memang kena 'rushing' habis la kan..dh memang bagus la...nnt tk de la ditangguh2kan assignment tu..
skrg ni pulak..memang belajar subjek baru.,..dan subjek sem depan dh tarik ambik sem ni...jd sem depan nnt kurang sikit la beban subjek tu kan..

طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
“Menuntut ilmu adalah wajib atas setiap muslim.”



 Apa2pun...matlamat utama time kita bergelar student adalah belajar/menuntut ilmu..
dan menjadi orang yang berilmu..kerana orang yang berilmu itu darjatnya tinggi di sisi Allah s.w.t... malah malaikat dan makhluk di air dan di darat sentiasa berdoa kesejahteraan orang yang berilmu ni sepanjang masa...untungnya orang yang berilmu ni...malah mereka akan dihormati oleh orang lain...

‘Aisyah radhiyallâhu ‘anhâ berkata,
 
نِعْمَ النِّسَاءِ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ لَمْ يَكُنْ يَمْنَعُهُنَّ الْحَيَاءُ أَنْ يَتَفَقَّهْنَ فِي الدِّينِ
“Sebaik-baik perempuan adalah para perempuan Anshor. Tidaklah rasa malu menghalangi mereka untuk tafaqquh (memperdalam pemahaman) dalam agama.

Dan masih banyak dalil yang menunjukkan kewajiban seorang perempuan untuk menuntut ilmu. Bahkan seluruh dalil dari Al-Qur`ân dan As-Sunnah yang menjelaskan tentang kewajiban dan keutamaan menuntut ilmu juga termasuk dalil akan wajibnya perempuan menuntut ilmu, karena perintah pada dalil-dalil itu adalah umum mencakup seluruh umat; laki-laki maupun perempuan.Menetapnya perempuan di rumah adalah suatu hal yang wajib berdasarkan dalil dari Al-Qur`ân dan As-Sunnah. Allah Ta’âlâ berfirman,
“Dan hendaklah kalian tetap di rumah kalian dan janganlah kalian berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu.” [Al-Ahzâab :33]

Dan Nabi shollallâhu ‘alaihi wa ‘alâ âlihi wa sallam bersabda, 

لَا تَمْنَعُوا نِسَاءَكُمْ الْمَسَاجِدَ وَبُيُوتُهُنَّ خَيْرٌ لَهُنَّ
“Janganlah kalian menahan kaum perempuan kalian dari mesjid-mesjid. Dan rumah-rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka.”


Maka jadilah anda orang yang berilmu..agar hidup anda tidak mudah ditipu dan diputarbelitkan fakta sesuatu perkara...malah belajar ni tidak akan pernah ada penghujungnya..melainkan kita meninggal dunia...maka sudah berhenti bagi kita utk menuntut ilmu/belajar dr pengalaman hidup..

KEUTAMAAN MENUNTUT ILMU DAN 
PERANAN ORANG YANG MENUNTUT ILMU

Keutamaan mencari ilmu ialah seorang yang berilmu kemudian mengajarkan ilmunya, mendakwahkannya, hingga Allah memberikan hidayah kepada orang lain dengan sebab dakwahnya, maka menjadi salah satu amal jariyah baginya. Selama ada yang mengamalkan ilmunya tersebut, maka dia akan terus mendapatkan pahala dari Allah Subhanahu wa Ta'ala walaupun dia telah meninggal. Berbeda dengan orang yang mengerjakan shalat sunnah dan semisalnya, tidak ada yang merasakan manfaatnya kecuali hanya dirinya sendiri.Tugas yang memiliki ilmu (ulama) adalah menyebarkan ilmu yang baik kepada orang disekitarnya demi tujuan untuk beribadah kepada Allah swt.Ayat Allah Subhanahu wa Ta'ala ini menjelaskan demikian tingginya derajat dan kedudukan para ulama di atas yang lainnya. Dan merekalah orang-orang yang senantiasa mendapatkan kemuliaan di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala dan juga di kalangan manusia. 





Di dalam ayat yang lain Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

 نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشآءُ 
“Kami tinggikan derajat orang yang Kami kehendaki.” (Yusuf: 76)


Insyaallah, jika ada kelapangan dan sudah selesai semua urusan yang lebih utama...
maka tinta untuk ku salurkan di blog ini akan berfungsi dan bergerak seperti biasa..
Wallahua'lam..
Doakan yang terbaik untuk diri saiedah dan kecemerlangan kita semua..
hidup di dunia dan di akhirat..Malah dapat menyebarkan dan menyampaikan segala ilmu yang dipelajari,,paling penting adalah kita mempraktikkannya dalam kehidupan sehrian kita..

p/s:  tidak semua orang mempraktikkannya apa yang telah dipelajari..malah ada yang     mengajarkannya kepada orang lain sedangkan diri sendiri tidak mengamalkannya.. 
(untuk diri dan semua)

2 comments:

ara's blog said...

betul2....wlaupon pointer sikit or xpndai tp kene ingt kite blaja untuk dpt ilmu...^_^

ara's blog said...

betul2....wlaupon pointer sikit or xpndai tp kene ingt kite blaja untuk dpt ilmu...^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...