Wednesday, 29 December 2010

Ilmu

2 comments
Assalamualaikum..kepada pembaca semua..
Minta maaf banyak2..kerana dh lama juga tk updated..
Maklumlah baru mula sem baru ni...
maknanya dh mula belajar la kan...
Jadi...masa yang dperuntukkan utk updated blog tk de..
ni pun curi2 masa sekejap..
utk updated memberitahu kepada pembaca setia yang baca blog ni...
Sekarang ni memang dh mula assingment utk bertimbun2...
Tapi cuma sem kali ni..pensyarah suruh hantar cepat assignment tu...jd..memang kena 'rushing' habis la kan..dh memang bagus la...nnt tk de la ditangguh2kan assignment tu..
skrg ni pulak..memang belajar subjek baru.,..dan subjek sem depan dh tarik ambik sem ni...jd sem depan nnt kurang sikit la beban subjek tu kan..

Wednesday, 22 December 2010

Top up/pahala?

5 comments



Maaf, baki anda tidak mencukupi untuk membuat panggilan..
Kita sering saja mendengar perkataan ini daripada operator telefon apabila kita kehabisan kredit. Selalunya, kita ingin membuat panggilan, lebih-lebih lagi kepada yang tersayang, apabila mendengar perkataan ini keluar dari telefon, kita akan berasa kecewa dan terus bergegas mencari bekalan ‘topup’. Kita akan memastikan bahawa kredit kita sentiasa penuh. Tetapi, pernah tidak kita aplikasikan ini kepada sesuatu yang lain?

Tuesday, 21 December 2010

ayat seribu dinar

6 comments
Maksudnya ialah : “Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
Ayat 1000 dinar ini adalah sebahagian dari ayat kedua dan sebahagian dari ayat ketiga Surah At-Talaq. Ramai orang menganjurkan supaya mengamalkan ayat ini untuk memperolehi kejayaan atau keuntungan. Ramai peniaga menampalkan pelekat ayat 1000 dinar ini di premis perniagaan mereka, dengan harapan supaya perniagaan bertambah maju. Ramai pula yang menghafal ayat ini untuk dibaca dimasa-masa yang sesuai, seperti selepas solat.
Memang kita tidak boleh menafikan kelebihan ayat 1000 dinar. Malangnya, pendekatan sebahagian orang mengenai ayat ini, adalah sesat dan tidak betul. Jika kita lihat terjemahan ayat ini, ia mengandungi dua pengajaran iaitu supaya kita bertaqwa dan bertawakkal. Oleh itu, pendekatan yang betul untuk mengamalkan ayat 1000 dinar ini ialah dengan bertaqwa dan bertawakkal. Kenalah kita pelajari bab bertaqwa dan bertawakkal.
Kalau menampalkan pelekat ayat 1000 dinar ini di premis perniagaan, tapi solat tidak dikerjakan, amalan tidak jujur dalam perniagaan terus dibuat atau sebagainya, ini tidak bermakna kita mengamalkan ayat 1000 dinar. Tujuan menampalkan pelekat itu hanyalah sebagai cara supaya kita selalu beringat untuk bertaqwa dan bertawakkal. Begitu juga kalau kita baca ayat ini beribu-ribu kali dalam sehari, sedangkan kita tidak bertaqwa dan bertawakkal, itu juga bukan cara yang betul mengamalkan ayat 1000 dinar.
p/s: Sebaik2nya anda simpan ayat ini dan jadikan doa harian anda..

award

5 comments

Award ni khas untuk Nawie Othman sebagai follower yang ke 497..
tak de la cantik meletup2 award ni..tapi hargailah ye..hehe
susah jugak nak buat ni..klu orang yang terrer..
bg diorang senang dn sekejap je nk buat..
haa kenapa award nie gmbr kereta?
sebab nawie bergambar dgn kereta..maka kereta la hadiahnya
maaflah klu bukan kereta idaman..=_='
tk pe2..yang penting ada award buatan sendiri ( own factory)..
fuhh!!....akhirnya hampir mencecah angka 500..

Monday, 20 December 2010

Riya'

0 comments


Riya'???? apa itu riya'??
riya' adalah perkara yang dilakukan bukan kerana Allah..tetapi kerana manusia..
contohnya..jika kita hendak pakai tudung..''alah malulah,,nanti orang kata aku alim sgt..." ayat y biasa diucapkan..bukankah tudung itu satu kewajipan..jikalau kita tidak pakai kerana malu itu juga dinamakan riya'..
contoh lain pula..seperti solat sunat di masjid atau surau (ditempat orang ramai).."aku nk solat sunat ni..tapi malulah nnt orang kata apa pulak"..ataupun ''tak naklah aku solat sunat kt sini..buat kt rumah/bilik aje la..nnt semua tgk aku solat..''..ketahuilah itu juga adalah riya'..

Sunday, 19 December 2010

Sem Baru..

11 comments

Assalamualaikum semua...^^ semoga sihat2 selalu ya...
kali ini entry tntg u...
pejam celik pejam rupa2nya...dh habis sem 1...dh nak masuk sem 2 pulak...
alhamdulillah result bagus!...tapi tk dpt "dean list''..

Wednesday, 15 December 2010

tanda iman lemah

6 comments

Assalamualaikum w.b.t....
semoga pembaca sekalian sihat2 hendaknya...
dengan lafaz Bismillah pembuka bicara...
Iman?? ha? anda semua tahu apa itu iman?
iman adalah keyakinan kita sepenuhnya kepada 
Allah s..w..t..dan melakukan segala perintah dan 
larangannya sepenuh hati malah keyakinan kita itu harus
lengkap ke 6 6 sekali semuanya..iaitu..rukun iman..
beriman bermakna percaya ..
cuba kita refresh kembali..apa itu rukun iman?

Sunday, 12 December 2010

Sifat muslim sejati

4 comments




10 Sifat Individu Muslim Sejati

Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain.
Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna.

Award

2 comments


Thanks you...^^  Ns...saiedah appreciate sgt2...
give full support nie..
tapi air mata award tu...cm sedih je...ke terharu?? ^^...
memang rajin la awak buat award ni...comel...
kepada kekawan bloggers yang lain...
give support her...bantu membantu kan...
Bila kita bantu orang...Insyaallah...
akan mendpt balasan yang setimpal atau lebih baik lagi drpd itu..

Friday, 10 December 2010

followers

7 comments


Assalamualaikum...kepada kekawan yang dihormati...
saiedah peningla kenapa bahagian follower tu jadi macam tu...
ade sesiapa boleh bantu??..

title blog bergerak

1 comments




Assalamualaikum..kali ini saiedah hendak berkongsi cara2 bagaimana hendak 
menukarkan title blog anda di atas tu agar bergerak2...
di sini terdapat beberapa step untuk menghasilkannya..
Untuk membuat Title Blog bergerak, caranya seperti berikut :

Award

0 comments


Assalamualaikum kepada semua...
waa..ada dapat award baru...
kartun anime punya...^^..
dah lama tk dpt award yang cute ni...
tuan blog ni adalah dikenali sebagai 
A.k  nama penuh Athirah khairina bt khairuddin 
waa..detail gitu..cuci minda sekejap.. tengok award yang cute..

Thursday, 9 December 2010

Golongan yang mendapat doa para malaikat..

3 comments



Assalamualaikum.. dengan bismillah pembuka kata..bagaimana iman kita hari ini??
adakah sama seperti semalam?? atau lebih baik dari semalam?
mahukah kita mendapat keredhaan dariNya setiap waktu dan ketika?
tentu sekali kita mahukannya..walau diri tidak sempurna mana kan..
oleh itu..sebelum mengharap keredhaan dan kerahmatan dariNya,..
moleklah kiranya kita mengetahui apakah perkara yang dapat menarik hati 
para malaikat..dengan itu secara directnya..Allah jua melemparkan kerahmatan dan keberkatan kepada hamba2nya...

Wednesday, 8 December 2010

Maal hijrah

0 comments




Salam Maal hijarah kepada semua..
Dengan ini secara rasminya...bermulalah tahun baru
bagi bulan Islam (awal muharam) ...
begitu juga dengan buku amalan kita
sudah ada buku baru...

cinta atau seksa?

5 comments


Tidak ada di dunia ini yang lebih sengsara daripada seorang pencinta…
Meskipun ia merasakan manisnya cinta…
Kamu lihat dia menangis di setiap waktu…
Karena takut berpisah atau karena rindu…
Ia menangis karena rindu akan jauhnya sang kekasih…
Namun, bila kekasihnya dekat…
Ia menangis karena takut berpisah…
Matanya selalu menghangat ketika terjadi perpisahan…
Matanya pun berkaca-kaca ketika pertemuan itu tiba…
Pelakunya memang merasakan kenikmatan…
Namun, sebenarnya…
Kasmaran itu merupakan siksa yang paling besar di hati…



Sunday, 5 December 2010

pendamping diri

16 comments

Bismillah pembuka bicara,,
Assalamualaikum kepada semua pembaca yang baru menerjah ke mari dan 
masih setia lagi bertandang ke mari..
Sebelum bermula bicara dan kata..
kali ini hendak berkongsi tentang '4 pendamping diri'..
ha..mesti dah fikir pendamping yang lain...
bukan,. pendamping di sini bermaksud pendamping inilah yang memang
melekat, setia dan tidak pernah lekang dari diri kita..
walau sesaat,, cuma ada satu pendamping sahaja yang kekal dengan kita
dan dia menjadi peneman kita, walaupun kita masuk ke dalam kubur..
'kita bermula dengan pendamping yang paling tak famous dan tak setia..

Friday, 3 December 2010

6 jenis umpatan

0 comments

Bismillah pembuka bicara, sebutlah  namaNya  setiap kali melakukan sesuatu perkara,..
untuk mendapat keberkatan dan keredhaan darinya..
"Umpatan" atau disebut sebagai "ghibah" dalam bahasa arab perkara ini sudah menjadi kelaziman dan kebiasaan kita tetapi sekiranya ada yang tidak melakukannya Alhamdulillah teruskan tindakan itu..umpatan adalah  bercerita mengenai orang atau sesuatu.Tindakan yang berkaitan dengan umpatan ini contohnya apabila kita  melihat sahaja sesuata benda atau perkara,pasti kita  hendak mengulasnya,atau membuat kesimpulan itu dan ini,,ini juga dikatergorikan sebagai mengumpat,,kerana kita bercerita tentang perihal orang lain,,di belakang pengetahuannya,,hari ini saya hendak kongsikan bersama blogger2 yang dirahmati
ilmu yang saya pelajari di sekolah semasa tingkatan 4,,dalam mata pelajaran Pendidikan Al-quran dan As sunnah.

Nilai seorang isteri

2 comments



satu perkongsian yang menarik untuk kita sama2 mengetahuinya,,ambillah manfaat yang terdapat dalam petikan ini,,

Zuhud (bersederhana)

0 comments



Assalamualaikum kepada saudara/i yang dirahmati ,,
kali ini topik yang hendak dikemukan adalah" Zuhud"..
masyarakat kita sering menyalahgunakan perkataan ini,,
zuhud adalah sifat bersederhana di atas kekayaan yang mereka miliki
dan menggunakan sebaik2nya harta yang ada ke jalan yang benar,
dan menyumbang kepada perkara2 kebaikan serta demi pembangunan ummah islam sejagat,,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...