Pages

Monday 15 April 2013

PRU13: Keramat!


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t semoga semua pembaca sihat sejahtera. Entry ke 2 untuk bulan April. Pada tahun 2013, merupakan tahun keramat dan bermakna bagi aku yang bergelar mahasiswa tahun akhir di UKM. Sungguh! mengapa aku katakan keramat? Pada tahun 2013 merupakan tahun PRU 13 bagi negara Malaysia tercinta. Aku kini berumur 22 tahun. Dengan itu, umur aku sudah melayak menjadi pengundi tegar yang dapat menyumbang kepada pimpinan Negara akan datang. 

PRU13, banyak perkara yang berlaku di dalam fasa ini, antaranya sidang PARLIMEN bermain tarikh dengan rakyat. Teka-teki ini bermain dengan penuh 'tricky'. Dato' Seri Najib Razak merupakan Perdana Menteri Malaysia yang tidak berani mengumumkan tarikh pembubaran PARLIMEN. Alasannya, mereka mahu bermain-main dahulu. =_='

PRU13, bahang kempen dan general elections ini berlaku dengan rancak dan sengit sekali. Kesemua parti yang bertanding, cuba menonjolkan kewibawaan Parti dan Calon masing-masing. Manifesto demi Manifesto dibentangkan dengan hanya satu tujuan iaitu untuk mendapatkan sokongan dan meyakinkan Rakyat akan kepimpinan mereka akan datang. 

Isu Manifesto juga menjadi satu persaingan yang sengit, kerana muncul pula isu menciplak manifesto yang telah dibuat oleh Pihak Lawan. Pihak yang menciplak cuba memberikan hujah dan penjelasan mengenai manifesto yang di bawa namun hujah yang diberikan masih tidak mantap dan tidak mendatangkan keuntungan kepada rakyat dan menaikkan kembali ekonomi Negara yang sudah jatuh dan memiliki nilai defisit yang tinggi jika dibandingkan dengan pemerintahan Perdana Menteri sebelum-sebelum ini. Semula.

Tidak kurang juga, pelbagai tawaran dan hadiah cuba disalurkan kepada rakyat demi meraih UNDI. 
Banyak lagi telatah dan ragam sempena kempen PRU13 ini. 

Dan paling penting, aku termasuk dalam kategori FIRST VOTER!.
Undilah Parti dan Pemimpin yang amanah, tidak mempunyai masalah akhlak dan rasuah.

Demi Negara Malaysia dan ISLAM yang tercinta!.
Semoga Hukum Allah dapat ditegakkan dan dilaksanakan di Negara tercinta.
Hukum Allah itu bukan terhad untuk Umat Islam sahaja, tetapi ia 'valid' kepada seluruh umat manusia yang hidup di muka bumi ini.

Penganut yang setia kepada agama masing-masing, pasti menjadi hamba dan rakyat yang baik moral dan akhlaknya. Setiap agama mengajar penganutnya tentang kebenaran dan kebaikan, tidak sesekali mengajar dan mengajak penganutnya kepada kebatilan dan keburukan. 

- 1 UNDI begitu BERNILAI! -

1 comment:

Anonymous said...

your blog appeared when i typed PRU 13.. it is VERYYY GREATT To vote.. i still need years to go for it.. act i had to do an assignment about this but i found your blog. :p
well, im attracted to your statement saying that government didnt want to announce the voting date. i guess, everybody can think why. because, how could they do it when Lahad Datu was in the stake of life??? :O just imagine, we, also cant do 2 things at the same time right?
and clean politics.. ? do you sure government is clean politic? are you sure the opposition party is a clean politic?? haa... jeng jeng jeng.. are you just listened from a both side? it is not fair for me.. you have to research.. books, internets, parents.. but u'll only do this if you are really want to have a responsible government. well, i hope this will trigger our mind to think and to choose. find what is the effects when government rules our country and what is the effects when opposition party rules the country, malay or other races win?? ;)think this for your religion, race Melayu, and country. malay, we just have politics to lead malaysian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...