Thursday, 9 September 2010

Berbuka puasa (reunion)


































Ukhuwwah adalah kekuatan yang bersumber dari iman atau aqidah yang melahirkan















perasaan spiritual berupa kasih sayang, kecintaan, kemuliaan dan rasa percaya dan















mendahulukan kepentingan kepada saudara seaqidah. Dan darinya akan timbul sikap















tolong menolong, mengutamakan orang lain, rasa sayang pemaaf, pemurah, setia kawan















dan sikap-sikap mulia lainnya. Maka jelaslah bahwa ukhuwwah Islamiyah adalah sifat















yang menyatu dengan iman dan taqwa. Kedua komponen ini tidak dapat dipisahkan satu















sama lainnya, Allah Ta’ala berfirman:










“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu tidak lain melainkan bersaudara” (Al Hujurat:




















11).













"klik untuk imej yang besar"



"Pertemuan dan perpisahan
kita telah ditetapkan..
cuma kita tidak tahu bila dan di mana
setiap pertemuan dan persahabatan yang terjalin..
semai lah ia dengan talian kasih dan sayang..
bajailah ia dengan keimanan..
doa2 dari sahabat juga memantapkan lagi persahabatan
yang sedia ada..
kefahaman dan toleransi itu penting untuk persahabatan itu kekal
dan berpanjangan..
perpisahan yang berlaku di sulam dengan redha dan pasrah
akan menyebabkan jiwa kita tenang menghadapi ketentuan dariNya.."



Aktiviti yang baru berlangsung,,
iaitu reunion kitorang..
sempena menyambut syawal yang bakal tiba,,
majlis berbuka puasa di ambang raya di adakan,,
di rumah kawan kitorang,,
dengan sponsor sepenuhnya dari dia dan sekeluarga menjamu
kitorang semua makan dengan juadah berbuka puasa yang begitu banyak..
Nyam3,,lazat ... ^^
Inilah Kenangan yang manis  kerana..
kekawan yang dah lama tak jumpa dapat bertemu semula..
walaupun dalam pertemuan yang singkat..
Di kesempatan ni juga,,
kitorang meraikan pemergian kekawan yang bakal melanjutkan 
pelajaran ke MESIR pada 19 september nie..
Kepiluan dan kesedihan semakin terasa,,kerana mereka akan menetap kt sana
selama empat tahun..
Maka, 4 atau 5 tahun kemudian pulak baru pertemuan dapat diadakan semula..


Persiapan di dapur,,diorang membantu mempercepatkan proses hidangan untuk 
 juadah berbuka...tapi lain pulak yang diorang buat kan,,main pisau pulak,, =_='
bahaya tu,, isy3 jangan tiru aksi nie,,


Ain syuhada,, terima kasih atas juadah yang disediakan memang sedap..
siap bungkus bawa balik lagi,,
apa2 pun kenangan yang tercipta memang sukar untuk dilupakan..







Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.

ayah ainsyuhada..iaitu Tuan Hj Mahamod b Hj Abdul Rahman..
serta isterinya yang tercinta Hjh Musliah bt Kudri.
Terima kasih di atas sponsor yang diberikan, semoga mendapat keberkatan..
dan dilimpahruahkan rezki dari Allah s.w.t...Insyaallah,,amin..
Mudah-mudahan..













Kegirangan dan kegembiraan jelas terpancar di wajah mereka,,
kekawan yang dah lama tak jumpa, dapat bertemu kembali,,
Malah kecoh dibuatnya suasana di rumah ain syuhada..
disebabkan banyak berita dan cerita yang hendak dikongsikan bersama
 setelah lama tak berjumpa..










Penyeri majlis dan suasana..
Diorang ni memang suka macam nie,,(^^,)
Gelagat diorang memang memeriahkan suasana..
Tanpa mereka.,rasanya tak lengkap majlis..
terima kasih kepada semua kekawan yang hadir,,
kehadiran korang semua amat dihargai dan juga kerjasama yang diberikan
dengan itu, dapat membantu majlis ini berjalan dengan lancar..






"klik untuk imej yang besar"






"klik untuk imej yang besar"



Pertemuan kitorang diakhiri dengan Sesi fotografi di tangga ini..
Inilah gambar yang akan menjadi sejarah dan bukti kepada pertemuan dan persahabatan yang pernah tercipta antara kita..
beberapa tahun yang akan datang pasti masing2 sudah ada hala tuju
 yang hendak dikejar dan dicapai..
Sementara peluang dan waktu yang masih ada,,jangan kita sia2kan ia..
Perjumpaan dan pengumpulan semula diadakan adalah bertujuan untuk kita semua
saling mengingati antara satu sama lain,,dan merapatkan ukhuwah di anatara kita..


JANGAN LUPA INVITE KLU ADA MAJLIS KENDURI KAHWIN
JANGAN SOROK2 ...







 

4 comments:

Suparyanto said...

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1431H

Saiedah Syamielah said...

Selamat hari raya juga.. ^^

Ain Syuhada Mahamod said...

Assalamualaikum sahabat ku yg amat ak cayang..he5..mekaseh siedah isi xtiviti kte sme dlm blog ko..he5 but nak tgur bole??? jgn mrah plak...nme ayah ak Mahamod Bin Hj Abd Rahman..mak ak plak Musliah Bt Hj kudri..mcm ad slah skit writing ko ..he5

Saiedah Syamielah said...

ain syu;
maaf sgt2...=_='
nama salah type..
sudah di perbetulkan..^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...