Saturday, 14 May 2011

Halawatul Iman


Orang Mukmin itu memiliki keajaiban dalam kehidupan. Apabila mendapat nikmat ia akan bersyukur. Apabila ditimpa musibah dia akan mendapat hikmah. Semuanya dirasakan indah belaka kerana dia sudah mendapat ''halawatul iman"  (kemanisan Iman). Kemanisan Iman itulah yang akan mencukupkan segala macam bentuk keperluan manusia sama ada keperluan dalam bentuk kebendaan, pemikiran , perasaan dan kejiwaan,

" Apa yang kita yakini dalam hati menentukan sudut pandang (world view) kita seterusnya mempengaruhi sistem nilai, sikap serta kelakuan kita.. Orang yang memiliki hati yang tenang (hasil keimanannya kpd Allah) akan melihat segala yang berlaku dr sudut pandangan akidah (tauhidic mindset), lantas sistem nilainya mengikut perspektif Allah dan Rasul-Nya..Nilai ini akn mempengaruhi sikapnya. Ia akan menjadi seorg Mukmin yang segala kelakuannya berpandukan Syariat dn akhlak Islamiah.."

Kemanisan Iman berkadar terus dengan kesempurnaan  iman dalam hati sanubari seseorang. Semakin sempurna, teguh dan kukuh iman seseorang, maka semakin manislah iman yang dirasai olehNYa..Oleh sebab itu, bukan semua orang yang mengakui beriman dapat merasai kemanisannya. Ini kerana iman itu bukan dengan kata-kata, ataupun angan-angan tetapi ia diperkukuhkan dengan  perbuatan dan pengorbanan..

Justeru itu, sudah menjadi kewajipan manusia memburu kemanisan Iman. ia perlu dijadikan agenda utama dalam hidup mengatasi segala2nya.. Bahkan jika disedari, pemburuan utk merasai kemanisan iman ini adalah agenda seumur hidup. Kita hidup dengan iman, kita mati dengan iman dab kita pinta masuk ke dlm syurga juga dengan Iman. Namun, mana mungkin kita boleh melakukan  segala2nya jika iman terasa pahit, pedih dan perit. Hanya orang yang rasa manis dengan iman sahaja yang mampu hidup dan mati bersamanya..

Apabila seseorang itu mencintai Allah, maka Allah akan mencintainya. Dan apabila seseorang itu dicintai oleh Allah, maka hidup dan matinya akan dipermudahkan  oleh Allah. Seluruh energi alam akan menyebelahinya..

wallahua'lam..

2 comments:

hamra aqilah said...

mabruk kak saedah..

SaEidah SyamIelah said...

Perkongsian ilmu dan manfaatnya untuk bersama.. :)

* utk peringatan diri juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...