Wednesday, 25 April 2012

3 Peringkat Makanan



" Terdapat 3 peringkat makanan,
1. Makanan Rohani 
2. Makanan Emosi
3. Makanan Fizikal

Peringkat makanan yang tertinggi adalah 'rohani'..

1. Makanan rohani - hanya mengharap redha Allah, dan itu tujuan utama dalam hidupnya, setiap apa yang dilakukan semata2 kerana Allah, dari sekecil2 perkara hingga perkara yang paling besar, termasuk semua aspek : ekonomi, sosial, ibadah, politik, dan sebagainya kerana Islam itu menyeluruh. Jika tidak mendapat sanjungan atau pujian dr manusia tidak merendahkan semangatnya utk melakukan sesuatu.

2. Makanan emosi pula - perlu sanjungan dan puji2an, dari manusia untuk terus bersemangat dalam melakukan dan meneruskan sesuatu perkara/kerja.. (tidak elok, kerana tidak meletakkan Allah yang utama, tidak ad niat lillahi ta'ala..)

3. Makanan fizikal - makanan yang kita makan.. cth ayam, ikan, nasi dll.. makanan ini utk bekalkan tenaga utk melakukan aktviviti.. jika kita tidak makan, dan tidak jaga makan maka akan terganggu aktiviti harian.. - Prof Dr Muhaya, UKM (Ikim.fm)

*jika kita meletakkan Allah yang utama, harta akan datang kepada kita dan nama pun akan dikenang atas kebaikan dan jasa yang kita taburkan dan lakukan..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...