Sunday, 6 November 2011

Sketsa Aidil Adha




Assalamualaikum w.b.t pembuka bicara di awal kata..
Di sini perkongsian kisah mereka sebelum dikorbankan 
di Pagi Hari Raya Aidil Adha yang mulia..
Bersama kita hayati dan selami kisah mereka
di Pagi Raya...

Mari kita sama2 mengembara ke sebuah kampung untuk melihat gelagat2 dan aksi2 mereka yang mencuit hati...

Bermula lah cerita...


Hitam: Korang nampak tak, mana kekawan kita yang lain?.. rasanya wakil dari kampung kita yang bagi nama, ramai lebih dari 10 ekor..
Putih: oh ye ke.. tk tahu pula.. aku cuma tahu kita-kita je..
Belang: Eh, tk silap aku, aku ad nampak sebahagian dari geng2 kita ni, panjat pokok..

Panjat pokok?


Belang: Ha tu................... dia, nun sana..
Coklat : Korang semua ok tk?..dah la kita cabut lari ni..
agak2 ad orang perasan tk?..kita sembunyi kt sini?..

Opps... memang bijak mereka semua ni kan....
Mungkinkah mereka panjat sendiri?..



Hitam:
Hei kekawan semua, kita kena korban hari ni..
korang semua bersedia tk?...

Putih: Aku rasa gementar,, nervous terlebih ni...
Belang: Apalah korang ni.. tenang,rilek je..
kita nk berjuang ni.. hati mesti kena kental, jiwa perlu kuat dn sedia menyerahkn diri kita sepenuhnya kpd Allah s.w.t betul tk?

Semua kambing: haah betul la...mm (semua diam) 
mengenangkan nasib diri yang akan dikorbankn beberapa jam lagi..


Rintihan:
Kekanda ku, bersabarlah..
Kekanda pilih jalan yang benar,
Berjihadlah kerana Allah s.w.t
Sesungguhnya Allah melihat dan maha mengetahui hati murni kekanda
Adinda bersama anak-anak tercinta akan
mendoakan kesejahteraan kekanda di sana...
Adinda dn anak-anak akan menyusul kemudian...
Anak-anak kita masih memerlukan penjagaan yang rapi..
Diorang masih memerlukan susu adinda ni sepenuhnya..
Bila dah cukup dewasa mereka ni..
Barulah mereka pula akan jadi seperti kekanda...

Si Anak: Bonda, anakanda rasa sedih akan pemergian ayahnda,
tapi, tk pe la anakanda redha.. sebab teringat akan peristiwa pengorbanan antara nabi Ismail dan nabi Ibrahim.. si bapa mengikut perintah Allah, si anak juga mengikut perintah Allah.. betapa besarnya pengorbanan mereka dn mengutamakan perintah Allah..
mereka nabi, kita ni hanya makhluk y biasa shj..apalah sangat kita ni..



Hai semua, selamat hari raya aidil adha kepada semua umat Islam..
Doakan kami semua selamat untuk dikorbankan..
Salah dan silap harap diampunkan...

Silalah merasa daging segar kami..
jangan lupa, dapatkan yang asli,, 
dapatkan di masjid yang terdekat...


Lembu 1 : Eh, cuba tengok kambing putih tu ceria, selamba je kan..
kita kena 'be confident' ni... and 'be cool'... 
waa speaking pula tetiba ni...

Lembu 2 : amboi2, boleh pula dia nak ber'speaking' skg ni dh masa kemuncak ni..
lagi berapa minit je kita dah nak sampai... turun2 je dh kena 'get ready'... 
kena betulkan niat.. kita kena tenang untuk di sembelih nanti, agr daging kita elok, segar dn tk liat nk di makan.. kalau kita cemas, urat pernafasan kita bermasalah nnt beri kesan masa sembelih nnt.. takut2 beri kesan pada kualiti daging kita, rasa tk sedap ke, liat ke.. takut juga.. 

Kini tiba masanya.. mereka semua bergilir2 menunggu giliran untuk dikorbankan..

Bismillahirrahmannirrahim..


AKHIRNYA...


Pengorbanan yang dilakukan amat besar dan memberi 
manfaat kepada sekalian manusia di muka bumi ini..




P/s : Hiburan semata2, sketsa untuk menyambut Hari Raya Aidil Adha
Memohon maaf di ats segala kekhilafan dan kesilapan ats semua dialog di atas..
Semuanya adalah rekaan semata2.. 




1 comment:

||aLeaSaRa|| said...

owh kreatiflah dialog ngan foto2 kat atas tu semua terbaek!!dulu suka jugak buat sketsa utk entri hehhe...

beruntung kambing dan lembu sbb semua pasti masuk syurga.kita yg manusia ni ntah syurga ke neraka,kan...sama2lah menghayati erti korban dan sama2 bertaubat selagi sempat..kan?

slm hari raya aidiladha ye sis!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...