Friday, 21 June 2013

Zuhud Orang Kaya


" Zuhud ialah sifat orang yang tidak terpaut dengan dunia dan kebendaan walaupun dia sedang berhadapan dengan dunia dan kebendaan.. "

[Orang Kaya Zuhud vs Orang Kaya tidak Zuhud]

Orang kaya yang zuhud : Harta dan kekayaan yang dimiliki hanya ditangan, tidak sampai ke hati. Bermaksud kekayaan dan harta yang dimiliki itu disalurkan dan disumbangkan di jalan Allah. Kerana di dalam rezeki itu terdapat hak2 orang lain yang perlu diselesaikan dan dibahagi2kan. Bila harta itu hilang, ia tidak kesal. Bila harta itu datang, bersyukur kerana itu rezeki untuknya. Malah sumber rezeki itu sentiasa dititikberatkan sama ada sumber yang halal atau haram. Tujuannya berharta adalah untuk menyumbang di jalan Allah. Semakin banyak harta y dimiliki, lebih ramai dan banyak orang Islam yang dapat dibantu. Dunia ini hanyalah wasilah (jalan) baginya mengumpul saham kebaikan dan pahala untuk dituai di akhirat kelak. 

Orang Kaya yang tidak zuhud : Harta yang dimiliki untuk kegunaan dan kehidupan dia dan keluarganya shaja. Harta itu tidak ditunaikan hak2 yang terdapat di dalamnya. Kerakusan mengumpul harta semata2 untuk kesenangan, kemewahan hidup di dunia sahaja. Tidak memikirkan tentang akhirat. Sumber rezeki yang diperoleh tidak dititikberatkan dari mana sumbernya sama ada halal atau haram. Harta yang dimiliki itu melekat dihatinya, bila mana harta itu hilang dan lenyap, dia menyalahkan takdir dan tidak dapat menerima hakikat bahawa semuanya itu adalah pemberian dari Allah s.w.t kepada sesiapa yang dia kehendaki dan akan menarik kembali kepada sesiapa yang dia kehendaki juga.. 

* Mari menjadi orang Kaya yang bersifat Zuhud! Walaupun ia tidak mudah tetapi kita bisa mencuba untuk melakukannya.


[Zuhud Taikun : Zuhud Seorang Kaya/BerKuasa/Banyak Harta]

Bagaimanakah zuhud taikun? 
Bagaimana seorang kaya itu bersifat zuhud?

Zuhud juga bererti: segala apa dr dirimu tidak dimiliki oleh sesuatu pun kecuali Allah.
Taikun bererti: seorang yang kaya, banyak harta, dan berkuasa.

Zuhud bukanlah tidak menyintai dunia, tdk kaya, tetapi bgaimana mggunakan hartanya buat bekal di akhirat. Zuhud dgn meletakkan dunia itu di tangan bukan di hati, apabila kehilangan sesuatu itu mudah dilepaskan dgn tenang tanpa perasaan hati yg terkilan.


Hadis Nabi : "Tidaklah aku dengan DUNIA seperti: seorg dgn tunggangannya yg smpai di sebuah pohon untuk berteduh, setelah hilang penatnya maka dia meneruskan perjalanannya kembali". [Riwayat Tirmizi-hadis Sohih]


Maksudnya, hidup di dunia ini harus berfikir bahawa ianya persinggahan yang sekejap, berbanding akhirat yang kekal abadi.

Antara sifat2 Zuhud:
1.tdk trpedaya dgn dunia yg mnimbulkan kecintaan di dlm hati
2.jgn mnganggap hidup di dunia ini hidup yg lama dn pnjang.
3.jgn hnya mnjaga hal2 dunia brbanding akhirat.
4.hendaklah brsikap sprti org asing di dunia,akn mnjdikan kita kurang mnikmatinya dgn sderhana.

Kesan Zuhud:
Antaranya akan mudah perhitungannya di akhirat, kerana Allah akan menanyakan setiap harta yg dimiliki "dari mana didapati dan kemanakah jalan menghabisknnya?" org yang zuhud akan menjawab mudah andai segala hartanya digunakan di jalan Allah.

Segmen : Al-hidayah TV3
[21/6/2013 : 1.00 - 1.30 pm]
By Ustaz Husni.

2 comments:

MARTINI MOHMAD said...

waa..thanks untuk entry nie..nice! :)

SaEidah SyamIelah said...

welcome, tq.. :)

moga bermanfaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...