Monday, 16 September 2013

Decorate Iman!



- Decoration - 

" Citarasa manusia itu sentiasa berubah-ubah. Pada asasnya, manusia itu memang suka akan kecantikan. Misalnya, susun atur meja study, ruang tamu, bilik tidur, penampilan dan lain-lain. Mereka sentiasa menginginkan semua yang dimiliki nampak teratur, kemas dan cantik. Sampai satu tahap, pasti akan jemu dengan sesuatu gaya/style. Seboleh2xnya, pasti akan ditukar dengan style yang lain agar nampak kelainan, tapi masih dalam keadaan yang cantik juga.. "

Iman dan amal, kekadang melakukan perkara yang sama dalam istilah style yang sama. Lama kelamaan akan merasai jemu dan bosan. Dengan itu, kita perlu kepada men'decorate' atau men'design' semula bentuk amal dan ibadah yang dilakukan agar mendapat nafas baru seterusnya dapat meningkatkan iman yang semakin mendatar/menurun kepada menaik dan lebih baik. 

Cara untuk men'design' kembali amal dan ibadah. Pertama sekali, kita perlu recheck dan setting niat kembali amal dan ibadah yang dilakukan. Kekadang kita melakukannya tanpa disertai 'jiwa' dalam pengamalannya dan tiada penghayatan. Kerana itu, ia seperti tidak mendatangkan rasa manis dan kesan baik yang memberi impak kepada diri dan peribadi. Selain itu, kita perlu mencari suasana2x yang dapat merangsang kembali jiwa yang semakin layu dan hampir mati. 


Marilah kita Memperbaharui Syahadah dan Iman.

Di akhir zaman ini,pelbagai kejadian syirik yang terlalu sukar dielak oleh orang Islam.Pengaruh dari suasana kehidupan,pergaulan,bacaan mahupun melalui perkataan serta lain-lain menyebabkn kita sentiasa terdedah kepada syirik atau riddah. 

Abu Hurairah berkata,bahawa Rasulullah SAW bersabda: 
'Segeralah melakukan amal soleh (kebajikan), (sebabnya) nanti kamu akan berhadapan dengan fitnah besar bagaikan kegelapan malam yang sangat gelap gelita. Ketika itu seorang beriman pada waktu pagi akan (mudah) kafir pada waktu petang hari dan sebaliknya.(Kerana) mereka menukar agama dengan keuntungan duniawi yang sedikit.' 

(Riwayat Muslim) 

Oleh sebab itu kita diperintahkan SENTIASALAH memperbaharui Syahadah dan Iman setiap masa. 

Abu Hurairah berkata,Rasulullah SAW bersabda: 
'Sentiasalah kamu memperbaharuilah iman kamu. Rasulullah ditanya: 'Bagaimana memperbaharui iman Ya Rasulullah SAW? Jawab Baginda s.a.w: 'Perbanyakanlah mengucap LAILAHA ILLALLAH.'

(Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

Keterangan
Dalam satu riwayat baginda bersabda, "Iman akan lusuh sepertimana pakaian menjadi lusuh.oleh iu hendaklah kamu sentiasa memohon kepada ALLAH S.W.T supaya ALLLAH memperbaharui iman kamu.” Maksud iman menjadi lusuh ialah dengan kemaksiatan yang dilakukan maka kekuatan iman dan nur iman akan pudar.

Oleh it, diterangkan dalam sebuah hadith bahawa apabila seseorang hamba melakukan kemaksiatan maka lahirlah di hatinya suatu tanda hitam. Sekiranya dia bertaubat dengan sebenar-benar taubat maka tanda hitam itu lenyaplah, jika tidak maka tanda tersebut akan terus kekal. Apabila dia melakukan lagi dosa yang kedua maka lahirlah tanda yang kedua dan demikianlah seterusnya sehingga hati menjadi hitam dan berkarat. Sebagaimana ALLAH berfirman dalam surah al- Mutoffifiin.

Yang bermaksud:
“Sekali-kali tidak, sebenarnya apa-apa yang mereka usahakan menutup hati mereka.”
(Al-Mutaffifiin: ayat 14)

Kemudian keadaan hati itu berubah sama sekalisehingga perkataan-perkataan yang benar tidak lagi akan memberi kesan kepada hainya dan tidak lagi menyerap masuk ke dalam hatinya.

Diterangkan dalam sebuah hadith bahawa empat perkara yang akan merosakkan hati manusia ialah:
1. Berbahas dengan orang-orang jahil.
2. Melakukan banyak dosa.
3. Banyak bergaul dengan wanita yang bukan mahram
4. Sering duduk bersama-sama orang-orang yang mati. 
Baginda s.a.w ditanya, “Siapakah yang dimaksudkan dengan orang yang mati?” 
jawab baginda, “Setiap orang kaya yang menjadi sombong kerana hartanya.”

- IMAN USANG dan LUSUH -

Sabda Rasulullah s.a.w : " Iman seseorang boleh menjadi usang dan lusuh seperti usang dan lusuhnya seperti pakaian. Maka kamu hendaklah memohon ke hadrat Allah supaya memperbaharui iman kamu yang ada dalam hatimu. ( Hadis riwayat Tabrani dan Hakim)

Maksud memperbaharui iman ialah menilai dan menghidupkan kembali kefahaman dan amalan umat Islam berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah, kerana kefahaman dan amalan umat Islam boleh jadi terpesong daripada landasan Islam sehingga menuntut kepada pembaharuan kefahaman sebenar. 

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "Sesungguhnya jika seseorang Muslim berbuat dosa, maka akan terjadilah dalam hatinya satu titik hitam. Jika dia bertaubat dan meninggalkan perbuatan itu, maka bersihlah kembali hatinya itu. Sebaliknya, jika dia tidak bertaubat dan terus melakukan dosa, maka akan bertambahlah titik hitam itu sehingga tertutuplah hatinya. itulah al-ran yang disebut dalam al-Quran. 

( Hadis Riwayat Ibnu Majah) 

* Deco 3x!..
Build up again our amal and iman to the better level. 
itu dan ini hendak kelihatan cantik, 
mengapa tidak kepada iman dan amal?

Cantik luar dan dalam, 
it's awesome!

:) 

sumber :
[1]http://halamanzaman.blogspot.com/2009/07/perbaharui-iman-dengan-ucapan-kalimah.html
[2]http://penyuluhjiwa.blogspot.com/2012/04/sentiasalah-memperbaharui-iman-kita.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...