Saturday, 21 September 2013

Entrepreneurship


gambar hiasan

USAHAWAN 


Perkongsian antara ilmu yang diperoleh di dalam program Seminar Keusahawanan, untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya perlu menekankan 4 aspek ini. 

1. Knowledge 
2. Attitude 
3. Skills
4. Habit 

Melalui ilmu/pengetahuan yang diperoleh, bila diamalkan akan membentuk suatu sikap. Bila diamalkan ilmu yang ada, maka ia menjadi satu nilai tambah sebagai skill dalam diri. Jika kitaran knowledge -> attitude -> skills terus berlangsung, kesannya akan lahirlah suatu habits seseorang itu dan kesannya kepada negara, jika setiap individu dan family melakukan kitaran lengkap ini akan terbentuklah suatu Culture. Jika tidak seimbang kitaran ini, maka tidak akan lahir usahawan yang berjaya, culture yang ada tidak membangun dan maju.

Ilmu yang lain pula, 
1. Orang (komunikasi) 
2. Barang 
3. Sokongan (pinjaman/dll) 

Untuk berniaga atau menjadi usahawan, 3 aspek ini penting. Jika tidak lengkap, maka tidak akan berjaya sesuatu perniagaan dan tidak boleh pergi lebih jauh. Misalnya, orang sudah bagus dalam menyebarkan kebaikan bussiness, barangnya juga memang bagus, tetapi tidak ada sokongan. Maka tidak boleh pergi jauh. Ataupun, orang bagus, sokongan mantap, tapi barang tak bagus, maka tidak akan pergi jauh juga. Manakala, sokongan sudah mantap, barang bagus, tapi PR (public relation) tidak pandai berkomunikasi dengan pelanggan pun tidak boleh jadi.

* Nabi Muhammad s.a.w seorang ahli perniagaan dan perdagangan yang berjaya. Dalam umurnya yang muda, sudah terlibat dalam aktiviti perdagangan bersama Saidatina Khadijah dan biasa mengikuti rombongan kabilah2x yang berdagang dari satu tempat ke tempat yang lain. Sikapnya sebagai seorang ahli perniagaan juga adalah jujur dan amanah, kerana itu baginda digelar 'Al-Amin' oleh masyarakat. 9 per 10 punca rezeki datangnya dari berniaga. Makan gaji hanya 1 per 10 punca rezeki. Berniaga banyak risiko, ya dan peluang juga banyak kerana itu 9 per 10 rezeki. Terpulang apakah bentuk perniagaan yang hendak dipasarkan, perlu ada 'passion' (semangat dan suka terhadap apa yang kita buat) baru kita enjoy. Walaupun penat, tapi berbaloi.


- USAHA- 

Untuk menjadi seorang usahawan, perlu ada 5 perkara ini daripada perkataan U.S.A.H.A

U : Usaha (perlu ada usaha) 
S : strategi ( dalam membuat keputusan, mencari lokasi, pemikiran, pemasaran)
A : Asset (perlu membina Asset : harta kewangan dan juga hartanah)
H : Hasil (perlulah ada outcome (untung) setiap apa yang kita buat)
A : Antarabangsa ( untuk menjadi usahawan, perlu ada minda antarabangsa. Dengan itu, kita akan dapat melangkah jauh kerana minda kita sudah ada hala tuju) .



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...