Pages

Sunday 16 September 2012

BerIstikharahlah!



" bagaimana seharusnya sikap kita apabila berdepan dengan dua perkara atau lebih yang hukumnya sama-sama harus, sama-sama baik, dan sama-sama bermanfaat, tetapi kita hanya boleh memilih salah satu daripadanya?

Orang beriman tidak akan selamanya buntu dan keliru. Mereka ada kekuatan semula jadi iaitu melaksanakan solat istikharah.

Daripada Jabir r.a beliau berkata Nabi bersabda maksudnya 
" Apabila ada daripada kalangan kamu diberatkan oleh sesuatu, hendaklah dia rukuk dengan dua rukuk (mengerjakan solat 2 rakaat), selain solat yang fardhu (mengerjakan solat dua rakaat dengan niat istikharah).'' (Riwayat Bukhari)

Kesalahan2 dalam Istikharah

1. Tiada Ilmu - tntg solat istikharah

2. Hanya menunggu mimpi - atau alamat2 yang aneh tanpa mempertimbangkan alamat lain yang lebih penting spt kelapangan fikiran, ketenangan emosi, dan kemantapan hati..

3. hati sudah ada kecenderungan - terhdp pilihan tertentu sebelum istikharah, dgn ini tidak perlu istikharah (kerana istikharah hanyalah utk kekeliruan, kebuntuan dan ketidak pastian dalam membuat keputusan antara dua perkara)

4. Langsung tidak melaksanakan istikharah - dlm membuat keputusan yang diragui atau keliru.

5. Menyalahkan takdir atau menyesal- setelah perkara yang tidak diingini atau buruk berlaku selepas istikharah.



Istikharah cara yang betul

1. mengakui kesalahan dan bertaubat - istikharah bukan sekadar solat dan doa shj, tetapi perlu membersihkan diri dari dosa dan tidak mengulanginya.

2. Bersih dalam pilihan. - tinggalkan terhadap kecenderungan yang ada, bagaimana mungkin seseorang itu ingin meminta kpd Allah supaya dipilihkan yang terbaik buat dirinya, tetapi pada yang sama dirinya sudah ad pilihan? Serahkan sepenuh keyakinan kepada Allah bahawa petunjuk yang datang itu adalah yang terbaik biarpun tidak disukai oleh diri sendiri.

3. Mimpi, gerak hati dan pandangan - petunjuk blh datang dlm bentuk mimpi, boleh jadi ianya juga mainan tidur, sebaiknya ikutlah gerak hati dan mintalah pandangan orang soleh dn y berilmu.

4. Mengulangi istikharah - sebaiknya ulangi sebanyak 3 kali. Namun begitu, bilangannya tidak dihadkan. Lakukan sebanyak mungkin sbg tanda kesungguhan kita memohon sesuatu kepada Allah.

* Mungkin perkara ini melibatkan soal pekerjaan, pasangan hidup, pemimpin, rumah atau permusafiran. Kita berada dalam keadaan benar-benar buntu dan keliru. Apa yang terbaik untuk kita?

1 comment:

Anonymous said...

I love your site, but honestly tell you that you need more for him to monitor those who commented with your records.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...