Pages

Friday 14 September 2012

Tak Pernah Solat? Dah lama tinggal Solat?



Tak Pernah Menunaikan Solat?..
Sudah lama meninggalkan solat?

Di sini terdapat 'panduan' mengerjakan solat,
jika setelah lama meninggalkannya..

1. Kesedaran - penting, sbg mukaddimah utk kembali mengerjakan solat secara konsisten.

2. Azam - sebaik kesedaran wujud, tanamkan azam yang kuat, bulatkan tekad utk mengerjakan solat scr konsisten. 

3. Solat sekali dahulu, baru akan ada solat yang kedua - Ini langkah pertama. Ingatlah, tiada solat kedua melainkan solat yang pertama dan seterusnya.

4. Nota Motivasi - buat satu nota motivasi dan tampalkan di tempat yang mudah dilihat untuk terus bersemangat dn bermotivasi..

5. Fahami maksud dan bacaan dalam solat - Ini penting bagi merasakan kemanisan dlm solat. kemanisa yang diharapkan menjadi ketagihan (menjadi seronok dn cinta untuk beribadah).

6. Jangan tergesa-gesa dalam solat - Bersederhanalah dan ambil masa sedikit utk menghayati bacaan dan merasai nikmat sujud dan rukuk dalam solat.

7. Tingkatkan imaginasi - kosongkan minda, tenangkan fikiran dan merasakan bahawa persembahan solat yang kita lakukan ini adalah  yang terbaik dan juga merupakan tempat kita berinteraksi dan berhubung dengan Allah s.w.t..

8. Usaha dan doa perlu seiring - Kita sering terdedah dgn pelbagai ujian dan godaan, maka berdoalah agar diberikan kekuatan utk melawannya dan konsisten dlm solat..

9. Rasai ketenangan - Cuba perhati hari-hari yang anda lalui dengan mengerjakan solat. Dapatkah anda merasakan satu ketenangan?

10. Rasakan keajaiban panggilan azan dengan diam sejenak dan hayati laungan keramat tersebut. Lantas bangun dan berwudhuk. Berbahagialah dengan panggilan solat tersebut.

11. Berfikir secara positif- jangan fikir sekali2 bahawa solat akan menghadkan masa anda bekerja, menghalang anda daripada bersosial dgn kawan dn sbgnya. Sebaliknya ia merupakan faktor kejayaan anda. Marilah Menuju kejayaan.

12. Dapatkan sokongan mental dan rohani - beritahu rakan-rakan atau keluarga bahawa anda ingin konsisten. Moga mereka dpat menyumbang ke arah satu perubahan yang diidamkan.

13. Setiap perkara pasti ada musuhnya - Musuhnya ialah nafsu dan syaitan. Oleh itu, lawanlah rasa malas yang berakarkan nafsu dn godaan syaitan terkutuk.

14. Banyakkan bahan bacaan tentang solat - bg memastikan anda mempunyai ilmu yang sentiasa dikemas kini agar iman senang bercambah. Amal tanpa ilmu boleh layu akibat gersang akal tanpa ilmu..

Anda inginkan perubahan?
Pilihan di tangan anda,
Anda inginkan ketenangan yang abadi,
Tunaikanlah solat..

Walau resah dan gelisahnya diri,
Walau serabut dan kacau bilaunya fikiran,
Ketenangan itulah ubat dan penawarnya,
Solat itulah penyelesaiannya.. 
Dekatkanlah diri kepada Allah s.w.t.. 

Wallahua'lam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...