Tuesday, 11 September 2012

Tips memilih Jodoh


Assalamualaikum w.b.t alhamdulillah segala pujian bagi Allah tuhan sekalian Alam.. Sesungguhnya aku masih bersyukur kerana masih diberi nikmat iman dan Islam.. Sedih melihat saudara seislam yang sudah 'murtad' (keluar dari agama Islam).. Hati mereka buta dan mereka terhijab dari melihat betapa Indahnya agama Islam ini, Islam ini agama yang harmoni, agama yang friendly dgn semua orang yang bukan Islam, selagi mana mereka (orang bukan Islam) tidak memusuhi Islam, maka Islam tidak akan memerangi mereka, malahan sesiapa yang mengikut perintah dan peraturan Islam, mereka akan dilindungi dan dijaga kebajikan mereka, Subhanallah! betapa hebatNya Islam ini, Inilah ajaran yang diajarkan oleh Nabi kita Rasul Junjungan Mulia iaitu Nabi Muhammad s.a.w.. Bagindalah contoh teladan yang terbaik bagi umat Islam, betapa tingginya akhlak dan budi pekerti baginda, tidak kira sesama Islam mahupun Bukan Islam (Kafir, Yahudi, Nasrani atau Majusi)


Topik perkongsian pada kali ini adalah mengenai 'JODOH'.. asyik-asyik tentang Jodoh, tak de topik lain ke?.. Perkongsian kali ini amat bermakna bagi pembaca dan blogger yang belum tahu..

Apabila kita berdoa, memohon jodoh kita..
Kita tidak boleh mengkhususkan namanya,
Contohnya : 
Ya Allah kau temukanlah aku, dan jodohkanlah aku dengan Si 'Polan Bin atau Binti Si Polan' 
Ini kerana, secara tidak langsung kita telah menghadkan kudrat dan kekuasaan 
Allah s.w.t seolah-olah kita ini lebih tahu dari Dia mana yang terbaik untuk kita..
Dengan itu, nasihat dari Dr Fadzilah Kamsah kepada semua adalah berdoa lah secara umum, 
permintaan dan hajat itu.
Allah s.w.t yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya..
Malahan apa yang kita minta itu (hanya sedikit cuma), Allah akan berikan lebih dari apa yang tidak terlintas di fikiran, betapa sayangnya Allah kepada hamba-hambaNya.. 
Yang penting, kita perlu yakin bahawa Allah lah yang berkuasa ke atas segalaNya..

Allah itu menurut sangkaan hambaNya, Jika sangkaan itu baik terhadapNya, maka segala perkara yang baik akan datang dalam hidupnya.. Tetapi Jika buruk sangkaan itu terhadapNya, maka apa yang ada di hadapannya dan apa yang datang dalam hidupnya keburukan dan kesengsaraan shj.. Nauzubillah min zalik.. Jadilah kita hamba yang sentiasa bergantung padaNya dan sentiasa bersyukur selalu atas segala nikmatNya..

Malahan, doa itu harus terus menerus dan selari dengan tindakan kita 
dalam memperbaiki diri, menuntut dan menambah ilmu  untuk 
 menempuh alam perkahwinan dan masa akan datang.
Kita juga digalakkan untuk menyebut dan meminta apakah 'ciri-ciri' pasangan yang kita hendakkan bukannya individu yang khusus cthnya : berilah aku suami yang beriman, bertaqwa dan beramal soleh pada mu Ya Allah, berilah aku suami yang dapat membimbingku, zuriatku dan generasi keturunanku dunia dan akhirat..

Bagaimana dengan tips2 untuk memilih ciri2 pasangan kita?
Sudah tentu perlu dilihat dari sudut agamanya,
Itulah ciri yang utama..

Ciri tambahan pula adalah akhlaknya..
Bagaimanakah sikapnya, tutur katanya, pergaulannya, hubungannya dengan ibu bapa dan keluarga?
Agama dan akhlak itu yang dititikberatkan..

Sekiranya ilmu agama penuh di dada, namun sikap panas baran, tidak menghormati orang dan bercakap bahasa yang kasar, bercakap dengan nada yang tinggi, ini adalah sifat yang tidak baik.
Malah mempengaruhi hidup bersama untuk masa akan datang..
Bila akhlak rosak, dan bermasalah ini akan mempengaruhi hubungan sesama suami isteri, interaksi dan komunikasi satu sama lain terjejas, salah faham akan timbul dan kemesraan sesama suami isteri akan hilang dan lenyap, kesannya rumah tangga akan menjadi porak peranda.

Terlalu banyak ilmu yang hendak dikongsikan, tapi rasanya perkongsian kali ini sudah memadai bagi sesiapa yang belum pernah mendengar info sebegini..

Mudah-mudahan Ilmu ini bermanfaat untuk kita semua. 
Mohon maaf di atas segala kecacatan, kesilapan, dan kekurangan yang wujud dalam penulisan ini, kerana aku hanya insan yang serba kekurangan.
Namun teguran dan nasihat yang membina dari kalian pasti dapat 
mempertingkatkan mutu penulisan ini.  
Mungkin penulisan ini kelihatan fokus kepada kaum hawa, 
Namun  kaum adam juga boleh meng'aplikasi'kan ilmu ini ..
Syukran 'ala Kulli hal ..


Untuk mengetahui maklumat lain tentang Jodoh :-

-Hasil Nukilan Saeidah- 

2 comments:

Anonymous said...

Thank you for the blog post. Jones and I have been saving for a new e-book on this issue and your blog post has made all of us to save money. Your thoughts really answered all our issues. In fact, more than what we had thought of prior to when we came across your great blog. I no longer have doubts including a troubled mind because you have really attended to our own needs in this post. Thanks

SaEidah SyamIelah said...

Welcome,
This knowledge may be beneficial to anyone who reads it and need it ..
Whatever knowledge I have, I will share together.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...