Pages

Tuesday 18 December 2012

Next Stage in Life


wah!, cute jubah konvo ni.

Assalamualaikum w.b.t semoga semua pembaca dan blogger sihat sentiasa. 

Tetiba memikirkan tentang Master di dalam kekalutan menghadapi 'Mid Exam' yang diadakan dalam minggu last study. Memang dahsyat Jabatan kami. 'Mid Exam' namanya walaupun bukan dijalankan dalam mid semester. 

The Next Future Planning, ingat nak continue Master di Universiti Tempatan. Sebab sebelum ni terfikir nak sambung Master di Overseas, but actually and lately Uni yang menjadi pilihan adalah Universiti Malaya. UM, Why?? Hati ni terdetik dan tergerak sebab cerita yang disampaikan oleh ClassMate tentang UM, and my Mom also want to further study in Islamic Studies. When i search it in google for my mom. I found that UM also have Master in Usuluddin. Wow! only Usuluddin and Syariah in Master at UM.

The Other reason, because UM also universiti yang dikira lama juga menapak di bumi Malaysia ni. Berdasarkan ranking Universiti di Malaysia ni UM bawah sikit dari UKM. Well, alhamdulillah time Degree dah merasa di bumi Ilmu UKM ni. Niat di hati nak merasa environment dan surrounding yang lain pula. Walaupun prestasi UKM sekarang makin lama makin bagus. Bagus tang mana tu? Keselamatan or Pendidikan? (Hakikatnya warga UKM sendiri yang lebih mengetahui bagus tang mana). Nak tahu Ranking Universiti masing2?

Zaman sekolah menengah dulu pun, 3 sekolah yang berlainan aku dah rasakan. Dari tingkatan 1-6. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Malah cara pentadbiran, pengurusan, cara guru mengajar, memang berbeza ketiga-tiga sekolah ni. Namun, aku tetap bersyukur kerana aku dapat melihat situasi yang berbeza2 ni, kenalan aku juga ramai dan guru2 yang mengajar aku juga ramai. Sememangnya itu sesuatu yang amat bermakna dan berharga bagi aku. 

Sebelum ni, aku pernah terfikir untuk melanjutkan pelajaran Master aku diluar negara, tapi sejak akhir-akhir ni. Hati aku terpadam dan niat aku terhenti untuk ke luar negara. Mungkin matlamat aku tidak kuat dan kukuh mengapa aku perlu ke luar sana dan study di sana? (Ni mesti kes salah niat ni) Apa-apa pun, kita hanya dapat merancang dan yang menentukannya Allah s.w.t. 

Aku dah ricky-ricky (merisik2) syarat-syarat kemasukan Master of Usuluddin di UM. Alhamdulillah pass. Boleh lihat di sini,  Perjalanan aku masih jauh lagi, kerana masih berbaki 1 sem lagi, mana tahu dan mungkin, aku terbuka hati semula nak further study ke oversea? Waa! mesti awesome, budaya dan iklim di sana.

Apa-apa pun, tujuan yang utama adalah menuntut ilmu itu adalah kerana Allah s.w.t. Tuntut ilmu bertujuan untuk menambahkan kefahaman dan keyakinan serta keteguhan kepercayaan kita kepada Allah s.w.t dan menambah rasa kehambaan diri kepada dia. Sungguh! Jika belajar di Luar negara, namun tidak ada niat yang jelas dan betul, seperti tidak ada makna apa-apa setiap ilmu yang kita pelajari itu. Begitu juga dalam negara sendiri. Silap2 ilmu itu akan memakan diri. Tinggi-tinggi belajar, tapi tak dapat beri apa-apa manfaat pada diri dan orang lain. Nauzubillahiminzalik!

Banyak berangan la aku ni, tesis last year pun belum settle lagi, alhamdulillah praktikal dah settle! Doakan mudah2an segala urusan penjilidan dan pengumpulan maklumat tesisku berjalan lancar dan dipermudahkan. YaAllah! , kau permudahkanlah jua semua urusan sahabat2ku ini. Mudah2an, urusan sahabat sekalian juga begitu. Amin.. 

Last But Not Least, apa-apa pun yang kita hendak lakukan pastikan ia adalah semata-mata mengharap redha Allah s.w.t dan berkat dariNya agar Dia memberkati hidup kita di dunia dan akhirat. Kita masuk Syurga adalah kerana Rahmat dariNya, bukan kerana amal kita semata2. Malah kita perlu ingat bahawa segala kefahaman ilmu dan kepandaian yang kita ada sekarang semua adalah pemberian dariNya. Tidak ada Milik kita, Semuanya Allah  s.w.t yang punya. 

Bacaan Untuk Memudahkan Belajar dan Mudah Ingat :

اللهم ارزقنا يا رب فهم النبيين وحفظ المرسلين والهام الملئكة
المقربين في عافية يا أرحم الراحمين
Ya Allah,kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul
serta mendapat ilham daripada para Malaikat yang hampir
denganmu.Kurniakanlah kami kesihatan wahai tuhan yang amat
.mengasihani

Doa Mohon Selamat :

اللهم نور قلوبنا بنور هدايتك كما نورت الأرض بنور شمسك أبدا أبدا.

“Ya Allah dengan ilmu-Mu yang ghaib dan kekuasaan-Mu atas makhluk berilah kami kehidupan selagi engkau mengetahui bahwa kehidupan itu baik bagiku, aku mohon kepada-Mu kelezatan dapat melihat wajah-Mu dan kerinduan untuk berjumpa dengan-Mu” 
-[Ibrahim Basyuni, Nasy’at al-Tashawwuf al-Islami, h. 76.]-


.... " Hope U olls, will success in ur studies too! "....

Rujukan :

2 comments:

qasehazida said...

dalam mencari ilmu itu memerlukan semangat mujahadah & istiqamah yg tinggi..tetapkan niat di hati mencari ilmu kerana Allah swt,,In Sha Allah.

Akk salute ngan saiedah,,blum abis degree dh planning nk further master. Moga tercapai cita-cita murni saiedah ni.

SaEidah SyamIelah said...

Amin,
mudah2an dipermudahkan dan diperkenankan.
Semoga apa yang akak impikan akan dikabulkan. Biiznillah,Amin.. :)

Perancangan boleh dibuat, perubahan juga boleh berlaku kerana semuanya masih dalam aturan dan pengawalanNya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...