Wednesday, 23 January 2013

Buku Resepi!


Assalamualaikum w.b.t semoga semua pembaca berada dalam keadaan sihat sejahtera.
Perkongsian pada kali ini adalah berkaitan dengan 'Buku Resipi'Buku Resipi? Ketika makan bersama keluarga, tetiba abah berseloroh : 

Abah : Abah dah sediakan menu sebulan untuk anak2 abah. Buku resipi sebulan yang lengkap, siap gambar, ramuan-ramuan dan cara memasaknya sekali. Paling penting siap print berwarna buku resepi ni, di'binding' dan di'laminated'

Umi : Tengok la, abah ni bersungguh nak tengok anak2 dia ni tahu memasak, dan pandai nak sediakan apa menu yang terbaik dan berkhasiat. Tak perlu tanya lagi, nak kena masak apa hari ni, masak je ikut jadual menu resepi ni. Setiap hari ada menu yang berlainan selama satu bulan.

Aku : Waa! Memang special betul. Tidak perlu lagi pening-pening nak masak lauk apa.

Abah : Yang penting sekali, buku resepi 'sebulan' ni kena simpan elok-elok. Simpan untuk legasi turun temurun, nanti boleh tunjuk kat anak-anak masing2. 'Buku resepi' menjadi peninggalan abah untuk anak-anak dan tatapan keturunan akan datang.

Aku :   Hee.. (sambil senyum melebar)

Umi : Nanti boleh la bercerita dengan anak masing-masing. 'Ni la buku resepi sebulan tok wan bagi pada ummi korang."

Aku : Dalam hati berbicara. " Memang bermanfaat apa yang abah tinggalkan, selain ilmu agama, kefahaman tentang agama dan kehidupan. Pengisian rohani dan jasmani dilengkapi."  Tapi ni nampak gaya macam persiapan untuk tempuh 'alam baru' yang akan datang je. Abah  pun bersama-sama bersiap sedia membuat persiapan yang terbaik untuk anak dia ni. Terima kasih abah! Terharu + tak sangka = awesome..


BERBAKTILAH KEPADA IBU BAPA
Ibu bapa sentiasa menginginkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Ibu bapa juga sanggup berkorban demi kepentingan dan kebajikan anaknya terjaga serta terpelihara. Pengorbanan ibu dan bapa yang tidak terkira nilainya dan amat tidak wajar dipandang remeh atau ringan oleh anak-anak. Apabila keduanya menghampiri daerah usia yang lanjut, bermusyarawarahlah sesama adik-beradik untuk saling berbakti selagi usia ibu bapa kita belum terhenti. Pengorbanan ibu bapa sebenarnya telah ditegaskan oleh Allah Taala dalam firmanNya yang bermaksud:
"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapa mu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."
(Surah Luqman ayat: 14)
Maka, soal kebaktian seorang anak terhadap ibu bapanya perlu diutamakan dan diletakkan sebagai tugas yang penting untuk dilaksanakan. Menjelang hari tua, ibu dan bapa kita akan lebih mendalam kerinduan terhadap anak yang pernah dibesarkannya.
Tahap sensitifnya akan cepat terasa sekiranya anak yang dijaga bersikap kurang menyenangkan, atau melakukan perbuatan yang mengguriskan hati. Kita sebagai anak harus sedar akan kewajipan mentaati dan membahagiakan hati kedua ibu bapa. Firman Allah Taala yang bermaksud:
"Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "ah" dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)." (Surah al-Isra' ayat: 23)
Maksud "berbuat baik kepada kedua ibu bapa" sebagai mana yang disebutkan dalam ayat suci al-Quran selain dari menjaga tingkah laku, perkataan dan perbuatan dari sebarang kekasaran yang boleh melukai hati keduanya, kita dituntut untuk menjaga ibu bapa setelah mereka berada di usia yang tua.
Menjelang saat-saat hari tua adalah penantian kehidupan yang menggusarkan fikiran. Pasti semua ibu bapa akan kerisauan mengingatkan tentang kehidupan hari tua kelak. Dalam Islam,anak lelaki yang paling berkewajipan menjaga ibu bapanya berbanding dengan anak perempuan. Seorang ibu boleh membesarkan anaknya yang ramai, sebaliknya anak-anak yang ramai belum pasti dapat memelihara kedua ibu bapanya.
Maka, antara jalan untuk tergolong sebagai orang-orang yang beriman ialah keutamaan melihat ibu bapa sebagai tanggungjawab yang besar yang perlu dilaksanakan. Kegagalan berbakti kepada ibu bapa boleh mengakibatkan kita sukar untuk sampai ke pintu syurga sebagaimana hadis daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Amat malanglah! Amat malanglah! Dan amat malanglah. Maka Rasulullah ditanya: Siapakah orang yang amat malang itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Seseorang yang mendapati kedua ibu bapanya atau salah seorang daripada keduanya telah tua namun dia masih gagal memasuki syurga (lantaran gagal berkhidmat kepada mereka)."(Riwayat Muslim)
Menyentuh tentang jasa ibu bapa terhadap anaknya terlalu banyak. Sudah pasti, para ibu dan bapa akan menitiskan air mata jikalau ditanya tentang pengorbanan untuk membesarkan anak apatah lagi bagi golongan yang hidup dalam kemiskinan dan serba kekurangan dengan seratus peratus menggunakan kudrat sendiri untuk membela dan membesarkan anak-anaknya.
Ada sedikit perbezaan berbanding para ibu hari ini yang banyak bergantung kepada pembantu rumah serta penggunaan alat teknologi yang membantu meringankan beban atau tugas seorang ibu.
Imam Bukhari telah meriwayatkan sebuah kisah daripada Said bin Abi Burdah tentang seorang lelaki Yaman yang bertawaf sambil mendukung ibunya dengan penuh cermat. Sebaik selesai tawaf, beliau bertanya kepada Ibnu Umar: Apakah dengan khidmat dan pengorbananku ini telah dapat membalas jasa bakti ibuku? Jawab Ibnu Umar: Tidak, apa yang telah kamu lakukan tadi tidak akan dapat menebus jasa ibumu sekalipun sekadar hembusan nafas ketika kesakitan melahirkan kamu.
Justeru, berbuat baik serta melayan kedua ibu bapa dengan nilai budi bahasa yang sopan adalah amalan yang terpenting untuk disemat di hati.
Sebagai seorang anak kewajipan mendoakan ibu bapanya  perlu diamalkan setiap hari. Apatah lagi sekiranya  kedua telah meninggal dunia. Doa anak yang soleh akan terus-menerus sampai kepada ibu bapanya yang berada di alam kubur. Firman Allah Taala yang bermaksud:
"Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka dengan berkata) : 'Wahai Tuhan kami! Cucuri rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku semasa kecil." (Surah al-Isra' ayat : 24)

Rujukan : I Luv Islam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...