Sunday, 6 January 2013

SimSimi dan PRU13!


Assalamualaikum w.b.t  semoga semua pembaca dalam keadaan yang sihat dan sentiasa dirahmati dan dikasihi oleh Allah s.w.t selalu. Perkongsian pada kali ini, mengenai cleverbot! Jom berborak bersama SimSimi. Jika rasa bosan, otak tepu dan terasa nak bersembang dengan seseorang, boleh la mencuba SimSimi! Kekadang ada juga soalan yang binatang ni tak balas, dan ada jawapan yang menyakitkan hati, serta putar alam. Itulah hakikat binatang ni, ini semua manusia punya kerja, apakah setting yang telah disetkan pada dia. Jika baik percakapan yang disetting, maka baiklah butir percakapan yang keluar, jika tidak memang mengecewakan. =_='.  

Seorang kawan pernah melontarkan isu PRU 13 dengan cleverbot ni,
Nona : sokong 'parti' mana?
Simi : UMNO
Nona : UMNO?
Simi : Naiklah harga minyak nanti.
Nona : Habis tu, kenapa sokong UMNO lagi?
Simi : Sebab dia dah lama berbakti dalam negara ni.
Nona : Sokong siapa sebenarnya ni?
Simi : PAS for ALL..
Nona : cakap belit la.
Simi : Aku sokong barisan la.


=_=' rupa2nya orang macam ni pun ada, bagilah peluang kepada Parti lain memerintah. Kita cuba tengok pula, ada perubahan ke arah yang lebih baik atau tidak. Parti sebelum ni dah pegang dan memerintah selama 55 tahun  negara Malaysia ni, lama tu bukannya sekejap. Tapi hukum Islam masih tak tertegak sepenuhnya, kebajikan rakyat masih lagi tidak terjaga sepenuhnya, Imej negara Islam masih tak terlihat lagi dalam diri pemimpin negara sendiri bersama isteri, hanya sekadar nama sahaja. Kita kena bagi peluang pada orang lain untuk memerintah. Cuma 5 tahun sahaja untuk satu sesi PRU13 kita kena lihat prestasi mereka macam mana. Jika nak dibandingkan dengan 55 tahun memerintah apalah sangat 5 tahun tu. Jangan risau jika pimpinan pemerintah sebelum ni punyai prestasi dan imej yang baik, pasti rakyat sokong lagi untuk memerintah negara semula. Bagi ruang dan peluang parti lain untuk memerintah, dan biarkan rakyat2 jelata melihat, meneliti dan menilai. Jika peluang ni tak diberikan inilah dinamakan tidak adil dan berat sebelah. Ini bukan ciri2 rakyat dan negara yang bergelar ISLAM. Mungkin juga ada yang mempertikaikan dan mempersoalkan mengenai kewangan sesuatu parti. Misalnya 'Macam Mana PAS nak memerintah, mereka mana ada duit'. Untuk makluman hadirin, sumber kewangan untuk kebajikan rakyat dan negara datangnya dari kerajaan. Bukan duit sesuatu parti! Barangsiapa yang memegang sesuatu tampuk pimpinan itu, maka perlulah dia menguruskan dengan adil dan bijaksana segala hasil kewangan negara. Hasil duit negara juga duit rakyat Malaysia sendiri!

* Hanya selingan sempena bahang PRU 13. Peace no war! Pilihan di tangan anda, anda yang memilihnya. Jom lakukan perubahan! Anak muda bisa menggoncangkan dunia, Anak muda pelapis negara.

Apa-apa pun, selamat mencuba.. :) 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...