Sunday, 24 June 2012

4 Peringkat Virus Dosa


Perkongsian : 4 peringkat Virus Dosa..

Virus? Dosa?.. 
Sesuatu yang merbahaya jika merebak dan tersebar dalam hati/diri manusia.. 

Terdapat 4 peringkat Virus, virus ini mula menyelinap masuk dalam tubuh dan akan terus merebak ke dalam diri dan hati kita..

Bagaimana untuk mengenal pasti virus ini wujud atau tidak dalam diri?..
Adakah anda rasa bersalah, biasa, manis atau mahu perjuangkan dengan dosa yang ada?

1. Rasa Bersalah - ini adalah peringkat beginner (permulaan), bersyukurlah kita kerana masih dikurniakan rasa bersalah ini, kerana kita masih awal untuk patah balik.

2. Rasa Biasa- Peringkat ini, sudah masuk ke zon yang tidak baik untuk hati/jiwa manusia. Kerana si pelaku akan bersahaja menjalani kehidupan seharian, tanpa ada rasa apa2 kesalahan dan sesuatu perubahan yang perlu dilakukan..

3. Rasa manis - tahap ini sudah berada di stage keempat dalam penyakit barah,
si pelaku boleh merasa gembira dengan dosa yang mereka lakukan, malah mereka bangga dengan apa yang mereka lakukan. (Berat nanang!)..

4. Perjuangkan dosa- Apa itu?.. Ini adalah stage paling kritikal, seakan-akan tidak ada ubat, namun sebenarnya masih ada jalan dan ruang iaitu kembali kepada Allah (taubat).. Si pelaku dikenali juga sebagai orang yang menegakkan 'kemungkaran' dan menentang 'kebaikan'.. Sifat ini adalah sifat orang munafik. Segala program yang berbentuk kelalaian dan kemaksiatan itu yang akan diperjuangkan, apa sahaja jenis dan bentuk program yang berbentuk keinsafan dan kebaikan, mereka akan menyekat dan menghalang.. Nauzubillah!...

* Kenali peringkat virus yang wujud dalam diri, dan ubatilah dengan merendahkan diri kepada Allah dengan cara, lakukan sunat taubat, solat hajat kepada Allah, dan tindakan yang terbaik, amalkan sunat tahajud, taubat, dan hajat kepada Allah s.w.t
Semoga segala sifat mazmumah dan virus2 yang wujud dalam diri dapat dikikis dan dibuang.. InsyaAllah!.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...