Sunday, 10 June 2012

Soal Hati : Kejujuran



Perkongsian 
Kisah Soal Hati : Kejujuran 

Al kisah, seorang raja dan seorang puteri yang tercinta..
Umur si raja sudah lanjut usia, dan harapannya untuk mencari pengganti tempatnya dan mencari calon suami untuk puterinya.. Arakian.. si raja terfikir untuk menguji calon suami puterinya sekaligus untuk mengganti tempatnya..

Si raja memanggil semua pemuda di kampung tersebut dengan memberi sebiji benih setiap orang, syarat yang diberikan kepada mereka adalah perlu menunjukkan hasil dari benih yang diberikan itu selama 4-5 bulan..

Sayugia, makanya sudah cukup bulan, semua pemuda datang menghadap dengan menunjukkan hasil masing2,ad yang bawa pasu bersama pokok renek di dalamnya, ada yang membawa pokok dan buah dari pokok tersebut dan ada juga yang membawa si raja melawat ke kebun mereka yang telah tumbuh subur, atas hasil benih yang diberikan oleh si raja..

Yang peliknya, hanya seorang sahaja yang datang menemui raja dengan membawa pasu yang didalamnya benih yang tidak mengeluarkan sebarang hasil pada hari itu,,, semua pemuda mentertawakannya, dia dianggap 'bodoh' kerana tidak ada sebarang hasil dari benih yang diberikan..

Kini tibalah saat genting, iaitu keputusan yang ditunggu2.. dengan ini, calon yang layak untuk menjadi suami kepada puterinya dan menggantikannya adalah??

lelaki yang membawa benih tadi.. kenapa???
kerana si raja berkata, hanya dia shj yang jujur..
pemuda yang lain, tidak jujur, kerana semua benih yang diberikan adalah rosak,
dan mana mungkin benih itu boleh mengeluarkan sebarang hasil..
Akhirnya dia yang menggantikan tempat si raja dan mengahwini puterinya..

sekian.. - Prof Dr Muhaya. (Ikim.fm)

* Kejujuran yang sangat diperlukan dalam hidup, itu merupakan soal hati dalam diri manusia..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...