Monday, 25 June 2012

Tight up your principles





" Benarlah, kita perlu berpegang pada prinsip... Prinsip?..
orang yang mempunyai prinsip, adalah orang yang mempunyai matlamat, dan objektif yang jelas terhadap apa yang dia mahukan dalam hidup.. "

Untuk terus berpegang pada prinsip, diri perlu ada suatu 'inspirasi' yang dapat memotivasikan diri..

Apa beza inspirasi dan motivasi ?..
Motivasi, hanya berkobar2 untuk mencapai sesuatu dalam masa2 tertentu sahaja,
Manakala Inspirasi pula berkaitan dengan dalaman diri iaitu 'in spiritual'..
bila diri kita mempunyai inspirasi, walau apapun perkara yang cuba hendak menganggu matlamat kita, kita tidak akan mudah tergugat..

jika motivasi, ia hanya bersifat luaran, dia hanya berkaitan dengan emosi sementara sahaja kesannya.. manakala inspirasi berkaitan dengan kuasa jiwa dalaman, itu yang 'give the powerful strength' to throughout our life although many obstacles..

* Berusahalah untuk pertahankan prinsipmu, selagi mana tiada hujah yang lebih kuat yang dapat mematahkannya.. yakinlah akan apa yang kamu pertahankan.. Jika tiada prinsip yang kau pertahankan, maka amat mudahlah dirimu ditumpaskan dan hidupmu pasti akan terumbang-ambing dan menjadi tidak tentu arah.. :)

- Pertahankan prinsip, bukan secara mem'babi buta', janganlah jadi jahil lagi sombong.. Semoga kita dijauhkan dariNya.. Apa yang dilakukan mestilah Lillahitaa'la, hatta sekecil2 perkara, walaupun terdetiknya hati untuk melakukan sesuatu, mudah2an 'detikan' itu ke arah yang diredhai, bukan yang mengundang murkaNya.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...