Thursday, 1 April 2010

DusTa Menipu>>

Salam bicara,,,
Menipu merupakan perkara yang tidak disukai oleh allah
Tetapi mengapa kita masih melakukannya,,
malah skrg ni,,dh macam2 trend menipu dh ade,,tipu sunat la,,
mana ada dlm islam tipu sunat,,


lg satu,,sanggup pula masyarakat kita ni,,
nakkan sesuatu tp menggunakan cara memutar belit,,
cthnye nkkan sesuatu barang tapi menipu..
bukankah molek lg elok kiranya kita memberitahu perkara
yang sebenar tentang kehendak kita ni,,
Fikir2kanlah,,skg ni budaya menipu sudah lali dlm diri malah
masyarakat2 ni  tidak merasakan menipu sesuatu perkara y tidak elok
dan perbuatan y tidak di sukai allah tetapi menganggapnya sesuatu perkara biasa 
yang sudah menjadi kelaziman dlm kehidupan.

Dari Abu Hurairah t Rasulullah r bersabda “Janganlah saling mendengki saling menipu saling membenci saling memutuskan hubungan dan janganlah sebagian kamu menyerobot transaksi sebagian yg lain jadilah kalian hamba-hamba Allah yg bersaudara. Seorang muslim itu saudara muslim yg lain tidak boleh menzhaliminya membiarkannya mendustainya dan tidak boleh menghinakannya. Taqwa itu berada di sini beliau menunjuk dadanya tiga kali. Cukuplah seorang dianggap kejahatan krn melecehkan saudara muslimnya. Setiap muslim atas muslim lain haram darahnya hartanya dan kehormatannya“.

Hadits di atas mengajarkan kepada kita sebagian syarat-syarat ukhuwah Islamiyah yg harus dipenuhi oleh tiap muslim di antaranya


Larangan Saling Mendengki “Dan janganlah kalian saling mendengki“. Berkata Ibnu Rajab Al-Hambali dalam kitabnya Jami’ul Ulum wal Hikam “Tidak boleh saling mendengki sebagian kalian terhadap sebagian yg lain. Dengki yaitu perasaan tidak suka kalau ada orang lain mengunggulinya dalam salah satu keutamaan yg dimilikinya“. Asy-Syaikh Al-’Allamah Muhammad Hayat As-Sindi berkata dalam kitabnya Syarh Arba’in Nawawiyah “Tidak boleh sebagi an di antara kamu mengharapkan lenyapnya keni’matan dari sebagian yg lain krn perbuatan itu akan menjadikannya ingkar terhadap Allah yaitu terhadap apa-apa yg telah Allah bagi dan tentukan dgn hikmah dan ketentuanNya. Dengki itu dapat menyebarkan permusuhan ghibah dan namimah. Orang yg suka mendengki itu hatinya selalu sedih dan gundah sebab dia akan selalu tersiksa oleh perbuatannya tiap kali melihat orang yg didengkinya mendapat keni’matan.”

2 comments:

TheSinner™ said...

Assalamualaikum...
Hamba hina punya pendapat :
'Tipu sunat' itu hanyalah satu istilah.
Walaupun 'tipu sunat' itu dibolehkan dalam Islam, tetapi amat tidak elok perbuatan itu dinamakan dengan nama sedemikian kerana menampakkan ia seperti digalakkan. Yang betul namanya tauriyah. Ada syarat yang perlu diikut.

Ingat satu cerita, satu masa Rasulullah berjalan, Baginda bertemu seorang bukan Islam. Seingat saya perjalanan itu adalah untuk menjayakan satu misi rahsia. Si Bukan Islam bertanya Rasulullah dari mana. Rasulullah jawab ana minal-Ma'. Ertinya saya daripada al-Ma'. Al-Ma' adalah satu nama tempat.Rasulullah berkata Baginda dari al-Ma' sedangkan Rasulullah bukanlah dari tempat itu.

Adakah Rasulullah menipu?
Tidak. Rasulullah berhelah, al-Ma' juga bermaksud air. Rasulullah berkata Baginda daripada air. Itulah air mani.

Ada hadis tentang cerita ini, tetapi saya tidak hafaz jadi saya jadikan sebagai cerita, tidak mengikut matan sebenar. Mungkin ada kesalahan makna matannya.

Wallahu A'lam.

Saiedah Syamielah said...

to thesinner-
terima kasih,ats pendapat y diberikan,,saya juga pernah membaca satu kisah para sahabat tp saya lupa hadisnya,,ade 2 shbt y bertelagah antr satu sama lain,,tetapi ade shbt y prihatin terhadp pertelaghan tersebut menjd org ketiga dgn niat utk menyatukan persahabtn mereka semula,jd
si ke3 ni,,membuat cerita tntg kebaikan si A dn kemahuan utk berbaik semula,,begitu juga kepada si B org ke 3 dgn usaha org ke 3 mereka berdua kembali berdamai,,dgn kata2nya itu,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...