Monday, 26 April 2010

Kenapa doa kita tidak dikabulkan

pernah tak kite sume terfikir kenapa doa kita masih tidak dikabulkan,,
sbnrnye sume org pasti merasakn perasaan ini..sehinggakan ade y mudah berputus asa,
mudah mengeluh malah menyalahkan pd Allah kerana tidak 
menunaikan hajat mereka2 ni,, 
tetapi mereka2 ni,,pernah tk terpikir atau muhasabah atau mengimbas kembali,,
kenapa doa aku tk termakbul lg,,
alasan y biasanya org2 kite ckp,,allah belum kabulkan lg sbb belum masanya lg,,
ya betul tu,,sume alasan2 y disebutkan mmg betul,,
Tetapi punca utama yang menyebabkan doa tidak 
dimakbulkan atau belum lg dikabulkan ade 3 perkara....
terus follow topik ni,,mungkin ini penyelesaian bg diri kita...





sebenarnya ada beberapa perkara yang perlu kita faham kenapa doa kita tidak dimakbulkan tuhan.
Pertama-
sering mengabaikan perintah 2 tuhan.
betulkah saudara mencintai allah??
"ramai yang mengaku cinta pada tuhan mereka,tapi sebenarnye mereka bohong"
mereka mengaku cintakan allah,,tp solat mereka sering  tinggalkan.
mengaku cinta allah,,tp gemar buat maksiat,,
kita nk doa kita dikabulkan tp setiap hari kita tak terlps dr ingkar perintahNya..
cth mudah,,cmne org nk bg kebaikan kt kita klu tiap kali jumpe je 
kita ni lebih banyak menyakitkan hati die..mestilah die malas nk tolong kita,,
cmtu la umpamanya,,kita byk buat dosa pastu nk minta itu ini,,
cmne allah nk bg,, dosa2 itu jd penghalang allah nk kabulkan
allah suka hambanya y bersih lahir dn batin.

Kedua
tuhan menundakan permintaan kita dan dia mengabulkannya  
pada masa yang lebih tepat.
bile doa kita tk dikabulkan lg,,bukan bermakna kita gagal 
atau malapetaka tetapi
tanda allah syangkan kita..
kdg2 kita lihat doa kita dr pndgn kite sndiri je,,
tp sebenarnye pengetahuan kite terbatas..kita tk tau ape akn jd 
esk.. kite masih hidup atau tk,,
cmtu jgk ngn doa kite,,kita tk tau same ade doa
tu bawa kebaikn kt kita atau kesengsaraan..

"DENGAN KATA LAIN,APA YANG KITA SANGKA BAIK,
BELUM TENTU BAIK UTK DIRI KITA.SEBALIKNYA,
APA Y KITA BENCI MUNGKIN MENJADI PERKARA 
TERBAIK DLM HIDUP KITA..."

Ketiga- 
doa yang kita ucapkan tidak seiring dan seirama dgn hati kita..
CTH MUDAH
sbg pelajar pekse besar atau student2 ipta/ipts 
sentiasa berhdpn dgn pekse besar
jd kita sentiasa harap agr dpt result y bagus 
the best excellent ataupun 4 PLAT..
tp kadang2 pernah tk kite terpikir,,kita doa tu bersungguh tk??
ke doa cmtu2 je,,asalkan doa
kite nk doa mesti balance mulut ngn hati
yakin ape kite mohon
cth doa..aku nk cemerlang ya allah,,
tp hati kite ckp,,'boleh ke aku dpt cmrlang,,
pekse hari tu cm susah je atau aku beljr pun main2 je'
tu namenye kita doa tk bersungguh,,
INGAT!!!
mulut ngn hati mesti seiring dn yakin 100% ape kita pohon 
slps dh buat y terbaik....

Petikan dari:    
-Quranic Law of attraction-
Rusidin S.Rauf        

7 comments:

fara myra said...

bgos entry ni.
lepas ni doa kene seiring dgn mulut & hati. huhu!
insaf~

Saiedah Syamielah said...

time kasih farah,,hehe..bagus la insaf,,saiedah pun insaf jugak
selepas baca buku ni,,alhamdulillah,,
saiedah dh amalkan.. skg saiedah nak sebar2kan kpd yang lain,,agar sume dapat manfaatnye,,=D

Syafiq Kadiran said...

nice sharing...
yup...betol kata farah...
doa seiring hati dan mulut...
huhuhu~~

Saiedah Syamielah said...

thanks =D..
betul tu,,mulut ngn hati seiring dan seirama itu yang utama,,

tot tot kecik said...

salam..
doa bkn hya sekdr ucpn, kata2, memaklumkn kdp org yg kte da berdoa utkknye..
semua itu tdk bmkna jika tdk dgn niat di hati yg tulus ikhlas dan usaha ke arhnye..

tot tot kecik said...

salam..
doa bkn hya sekdr ucpn, kata2, memaklumkn kdp org yg kte da berdoa utkknye..
semua itu tdk bmkna jika tdk dgn niat di hati yg tulus ikhlas dan usaha ke arhnye..

Saiedah Syamielah said...

tot tot kecik-betul tu,,ketika kita berdoa memerlukan kesungguhan yang istiqamah(berterusan) serta keikhlasan...itu yang penting,,dengan itu barulah hati dan mulut akan seiring,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...