Pages

Thursday 15 April 2010

ImaGinaSi>>


Imaginasi adalah bayangan minda.
Setiap orang ada cara tersendiri ketika berimaginasi. Ada yang suka membayangkan gambar pegun, membayangkan sesuatu peristiwa seperti wayang gambar atau dalam bentuk video. Ada juga orang suka berimaginasi dalam bentuk pergerakan animasi – macam cerita katun yang kita selalu tengok kat tv.
Jika Anda sedang mencari-cari cara cemana nak menajamkan imaginasi, berikut adalah dua cara yang saya cadangkan untuk Anda:
1. Bayangkan selalu kehidupan Anda di masa hadapan seperti satu cerita. Membayangkan sesuatu dalam bentuk video bergerak dengan penuh minat adalah teknik untuk melatih menajamkan imaginasi. Anda akan jadi terbiasa mengimajinasikan sesuatu hingga mampu memasukkan elemen bunyi, sentuhan, rasa, emosi dan suasana persekitarannya ketika itu.
Anda akan mampu merasai respon dari kelima-lima deria Anda, sedangkan itu hanya di dalam imaginasi Anda sahaja. Syaratnya, imaginasikan sejelas mungkin, bayangkan betul-betul, seolah-olah ia sedang berlaku. Ginilah caranya untuk kita melatih minda kita berimaginasi.
Lebih jelas bayangan imaginasi Anda, lebih cepat matlamat Anda direalisasikan sebab minda separa sedar Anda akan faham sepenuhnya apa yang Anda mahukan. Iamginasi adalah cara untuk kita mempengaruhi minda separa sedar kita lalu memanfaatkan kuasanya untuk menenukan kita dengan apa saja yang kita mahukan, termasuk mencapai kejayaan.




2. Lihat sesuatu benda seolah-olah benda tu pandai ‘transfrom’ sendiri atau Anda mengubahnya kepada bentuk lain.
 Untuk selalu berlatih teknik ni, minda Anda kena jadi sedikit kebudak-budakan supaya senang menjadi kreatif dan inovatif.
Bebudak adalah golongan manusia yang tinggi imaginasinya sebab mereka suka membayangkan sesuatu ketika sedang bermain. Remaja dan golongan dewasa tak berapa suka membayangkan sesuatu yang bersifat kebudak-budakan sebab emosi mereka lebih banyak mengarah kepada keseriusan, no fun at all.
Sebagai permulaan, hampirkan diri Anda dengan kanak-kanak. Luangkan sedikit masa bermain dengan mereka. Hepikan diri melihat telatah mereka. Kesannya Anda akan mudah berimaginasi sebab minda Anda ‘terjangkit’ gelombang minda kanak-kanak yang Anda hampiri. Imaginasi Anda akan menjadi semakin tajam, makin jelas.
Jika anda tak berapa suka berdampingan dengan kanak-kanak, baca banyak buku fantasi, novel fantasi atau banyakkan menonton filem sains fiksyen sebab kebanyakan daripada media hiburan jenis tu terhasil daripada imaginasi. Lebih kerap Anda menontoh filem-filem sebegini atau kerap membaca buku-buku cerita fiksyen dalam bentuk sebegini, imaginasi Anda akan menjadi semakin tajam. Anda akan cepat membayangkan sesuatu.
Kebanyakan orang, imaginasi mereka tumpul sebab minda mereka lebih mengarah kepada keseriusan. Mereka kurang suka berimaginasi, sebab lebih suka sesuatu yang realistik dan ‘tangible’. Jika Anda nak membina imaginasi cemerlang Anda kena keluar dari sikap camtu. Tinggalkan.
Harapan saya, moga 2 tips tadi dapat menjadi panduan buat Anda dalam usaha membina imaginasi.


keterangan lanjut,,sila rujuk laman ini
http://motivasikejayaan.com/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...