Sunday, 18 April 2010

GraNny>>

kampung halaman adalah satu destinasi yang menjadi kegemaran setiap
anak kota utk pulang beraya,,
setelah bertungkus lumus bekerja,,akhirnya
di sana jua tempat kembali,,
aku adalah seorang cucu,,

semasa kecil,,
setiap kali kami sekeluarga pulang ke kampung,,
pasti disambut meriah oleh atuk dan nenek,,
jika musim durian atau buah-buahan tiba,,
nenek sentiasa menyimpankan durian yang
gugur manakala rambutan yang telah masak
nenek petik,,simpankan utk dinikmati kami
sekeluarga ,,
aku lihat
dari riak wajah atuk dan nenek
jelas tergambar kegembiraan mereka
akan kedatangan kami,,
"balik jugak ko mah,,,aku rindu sgt nak tengok cucu2 aku ni,,
ko pun dah lama tak balik rumah aku ni,,
takpe aku faham,,klu keje kat bandar tu memang sibuk kan,,tapi aku ni dh tak lama
nak hidup,,takut je klu anak2 aku ni tk sempat nak tengok aku kali terakhir,,entah2 mayat aku
pun dah tk sempat nak tengok,,"
kata2 nenek memang menyentuh jiwa,,
akhirnya,,nenek pergi jua meninggalkan kami ,,,kini kampung halaman
tidak seceria dulu,,
kepulangan ke kampung sepeti tiada erti,,
kemeriahan dan kekocohan bersama
atuk dan nenek tidak lagi dapat di rasai,,,
rindunya aku pada nenek,,,lagi2 bila tiba hari raya 
tetapi,,,kami sekeluarga tetap pulang ke
kampung untuk menziarahi sanak 
saudara yang ada di sana,,,
ziarah menziarahi sesama kita amat dituntut dalam islam..
semasa kecil
aku ni nakal sangat,,,blh dikatakan asyik nak
kena marah ngan tibai je,,,
tapi kini baru ku mengerti,,
kasih sayang atuk dan nenek sudah tiada lagi,,
tiada tempat untuk aku bermanja,,
memang aku merindui sangat2 atuk dan nenek,,
tiap kali teringat pasti air mataku menitis,,
makin lama nangis,,makin laju pula air mata bercucuran,,,
cara yang terbaik perlu dilakukan adalah sedekahkan
al fatihah kepada mereka,,
semoga hidup mereka
dirahmati dan diberkati,,
kehidupan mereka di sana
dipermudhkan olehNya,,
amin,,
suasana ketika hadirnya atuk dan nenek
di kampung sungguh berbeza...
"aku sayang padamu atuk dan nenek,,, "
Ingatlah pesananku ini,,

sayangilah dan hargailah,,
atuk dan nenek kita,,
mereka tiada galang gantinya

10 comments:

fara myra said...

waaa! :(
rindu pd opah di kg.

fara myra said...

waaa~
rindu opah di kg. :(

Saiedah Syamielah said...

bagaimana kasih anda pada mereka?

Anonymous said...

memang tak semua orang suka kg halaman,,diorang lg suke duk bandar,,sbb tk de aircond,,byk nyamuk la,,isyh2,,

Anonymous said...

atuk dan nenek,,bukan sume atuk dan nenek tu baik ngn cucu diorang,,ade y pilih kasih,,cucu mane favourite,,cucu yang bese2 je,,

Anonymous said...

siti:kehidupan kita ni memang ade suka dan duka,,nenek dan atuk yang kita ada tu ziarah2 lah selalu,,selagi umur masih panjang,,nanti bila rumah dah kata pergi kubur dh kata mari,,dah tk dpt jumpa nenek ngan atuk,,sayangilah mereka,,selagi masih ade peluang jenguk diorang,,

zOuL_iMMe said...

ada orang kata, atok dan nenek lebih sayangkan cucu sendiri daripada anak..
ako perc percaya tu, tp bukan lebih syg, tp lebih banyak curah kasih syg pada cucu,anak2 kan da besar..hehe

Saiedah Syamielah said...

fara myra-tkpe2 nnt bile balik kg,,layan opah baik2nya,,hehe,,nnt tk leh jumpa opah selalu,,


anonymous 1-tu la,,memang tk semua orang boleh duduk dlm keadaau susah sikit,,tp kita perlu biasakan utk kedua2 situasi ni,,susah atau senang,,

Saiedah Syamielah said...

anonymous 2-betul tu,,kadang2 mereka2 ni plih kasih sbb mereka2 ni pun manusia jugak tk lari dr kelemahan,,tk semua orang blh layan hati dan persaan sume orang sama rata..

siti-betul tu,,selagi masih ade peluang ni,,kita mesti gunakan sebaik-baiknya peluang y ade,,

Saiedah Syamielah said...

zoul_imme-memang betul..lgpun nenek dan atuk dah lama tk ade anak kecik,,sebb tu diorang lagi excited nk jaga,,nk curah kasih sayng sebyk2nya,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...