Saturday, 3 April 2010

KenaPa doA tiDak DikabuLkaN..


konsep doa ni,,bukannye mesti tadah tgn baru 
doa atau lepas solat je berdoa tapi,,
doa boleh bile2 mase tempat dn waktu 
time sblm makan blh,,time duduk saje2 pun blh,,
Doa adlah memohon atau memnita sesuatu hajat
 hanya kepada ALLAH Y Maha Esa,,,
cthnye..bg pelajar bile time homework tk 
siap mulalah kelam kabut,,bile smpai sek je,,
tetiba ckgu nk cek 
homework kita y tk siap ni mulelah 'berdoa'..
minta2 ckgu tk marah 
aku,,atau sbgnye atau cth lain,,bg ibu bapa...
mereka2 sentiasa mendoakn keselamtan dn 
kesejahteraan ank2 tetapi bile ada bende y 
tidak mendpt redha dn juga restu mereka,,
macam2 bende boleh jadi,,adakah kita ini 
hambanya y sentiasa berdoa dn memohon hajat pdnya??
besenye apa y kita buat lps solat??berdoa dulu ke,,
atau teus lipat sejadah,,
atau buka telekung terus..
ataupun klu y selalu pg surau/masjid..
terus cabut dulu atau tunggu imam habis baca doa??




pernah tak kite sume terfikir kenapa doa kita masih tidak dikabulkan,,
sbnrnye sume org pasti merasakn perasaan ini..sehinggakan ade y mudah berputus asa,
mudah mengeluh malah menyalahkan pd Allah kerana tidak 
menunaikan hajat mereka2 ni,, 
tetapi mereka2 ni,,pernah tk terpikir atau muhasabah atau mengimbas kembali,,
kenapa doa aku tk termakbul lg,,
alasan y biasanya org2 kite ckp,,allah belum kabulkan lg sbb belum masanya lg,,
ya betul tu,,sume alasan2 y disebutkan mmg betul,,
Tetapi punca utama yang menyebabkan doa tidak 
dimakbulkan atau belum lg dikabulkan ade 3 perkara....
terus follow topik ni,,mungkin ini penyelesain bg diri kita...

sebenarnya ada beberapa perkara yang perlu kita faham kenapa doa kita tidak dimakbulkan tuhan.



Pertama-
sering mengabaikan perintah 2 tuhan.
betulkah saudara mencintai allah??
"ramai yang mengaku cinta pada tuhan mereka,tapi sebenarnye mereka bohong"
mereka mengaku cintakan allah,,tp solat mereka sering  tinggalkan.
mengaku cinta allah,,tp gemar buat maksiat,,
kita nk doa kita dikabulkan tp setiap hari kita tak terlps dr ingkar perintahNya..
cth mudah,,cmne org nk bg kebaikan kt kita klu tiap kali jumpe je 
kita ni lebih banyak menyakitkan hati die..mestilah die malas nk tolong kita,,
cmtu la umpamanya,,kita byk buat dosa pastu nk minta itu ini,,
cmne allah nk bg,, dosa2 itu jd penghalang allah nk kabulkan
allah suka hambanya y bersih lahir dn batin.

Kedua
tuhan menundakan permintaan kita dan dia mengabulkannya  
pada masa yang lebih tepat.
bile doa kita tk dikabulkan lg,,bukan bermakna kita gagal 
atau malapetaka tetapi
tanda allah syangkan kita..
kdg2 kita lihat doa kita dr pndgn kite sndiri je,,
tp sebenarnye pengetahuan kite terbatas..kita tk tau ape akn jd 
esk.. kite masih hidup atau tk,,
cmtu jgk ngn doa kite,,kita tk tau same ade doa
tu bawa kebaikn kt kita atau kesengsaraan..

"DENGAN KATA LAIN,APAY KITA SANGKA BAIK,BELUM TENTU BAIK UTK DIRI KITE.SEBALIKNYA,APA Y KITA BENCI MUNGKIN MENJADI PERKARA TERBAIK DLM HIDUP KITA..."

Ketiga- 
doa yang kita ucapkan tidak seiring dan seirama dgn hati kita..
CTH MUDAH
sbg pelajar pekse besar atau student2 ipta/ipts 
sentiasa berhdpn dgn pekse besar
jd kita sentiasa harap agr dpt result y bagus 
the best excellent ataupun 4 PLAT..
tp kadang2 pernah tk kite terpikir,,kita doa tu bersingguh tk??
ke doa cmtu2 je,,asalkan doa
kite nk doa mesti balance mulut ngn hati
yakin ape kite mohon
cth doa..aku nk cemerlang ya allah,,
tp hati kite ckp,,'boleh ke aku dpt cmrlang,,
pekse hari tu cm susah je atau aku beljr pun main2 je'
tu namenye kita doa tk bersungguh,,
INGAT!!!
mulut ngn hati mesti seiring dn yakin 100% ape kita pohon 
slps dh buat y terbaik....

Petikan dari:    
-Quranic Law of attraction-
Rusidin S.Rauf        

PESANAN:TINGGALKAN KOMEN ANDA DI BWAH,,TERIMA KASIH

2 comments:

zOuL_iMMe said...

alhamdullilah,dah baca Quranic Law of Attraction,Rusdin S. Rauf. sangat banyak ilmu dapat dari situ..

terima kasih untuk artikel yang mengingatkan manusia2 yang sering terlupa ini..

n_n

Saiedah Syamielah said...

sesame,,mudah2an kite sentiasa saling ingt mengingati agr tidak mudah terleka dn lalai dgn duniawi,,Ya allah kau peliharalah kami dr kemungkaran dn kemaksiatan,,amin,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...