Pages

Thursday 27 May 2010

Facebook hilang privacy? diceroboh?


Privacy facebook anda diceroboh? atau belum diceroboh dan mahukan langkah berjaga2? sejak akhir2 ni sudah banyak facebook yang diceroboh malah di spam dan di hack ..maka di sini ada langkah2 berjaga2 utk privacy facebook anda utk friends only atau friends of friends only.. lebih2 lagi bagi wanita 

Berikut adalah langkah-langkah mengubah Privacy Setting anda:

1. Klik pada “Account” di sebelah kanan atas Facebook anda
2. Klik pada “Privacy Setting”
1. Klik pada "Account" di sebelah kanan atas Facebook anda
1. Klik pada "Account" di sebelah kanan atas Facebook anda. 2. Klik pada "Privacy Setting"
3. Anda perlu set pada “Profile Information” dan “Contact Information”.
3. Anda perlu set pada "Profile Information" dan "Contact Information".
3. Anda perlu set pada "Profile Information" dan "Contact Information".
4. Set kan maklumat peribadi anda kepada “Only Friends” (atau “Customize”, untuk muslimah contohnya)
4. Set kan maklumat peribadi anda kepada "Only Friends" (atau "Customize", untuk muslimah contohnya)
4. Set kan maklumat peribadi anda kepada "Only Friends" (atau "Customize", untuk muslimah contohnya)
4. Set kan maklumat peribadi anda kepada "Only Friends" (atau "Customize", untuk muslimah contohnya)
4. Set kan maklumat peribadi anda kepada "Only Friends" (atau "Customize", untuk muslimah contohnya)
(Setting-setting di atas adalah jika anda “concern” untuk berkongsi dengan orang lain. Jika anda tidak kisah, contohnya anda tidak kisah Tarikh Lahir anda dikongsi dengan orang lain, maka terpulang kepada anda untuk memilih setting mengikut kehendak anda)
Apabila anda meletakkan data anda kepada “Everyone”, maka data anda tersebut boleh di-propagate melalui API ini. Sebagai contoh, kalau anda tengok setting saya di atas, saya letakkan “Posts by me” kepada “Everyone”. Maksudnya semua status update, link, notes yang saya kongsikan di Facebook saya, akan di-propagate melalui API ini. Ini data yang disalurkan melalui API tersebut:
Data "links" yang disalurkan
"Status Update" saya yang disalurkan
Anda boleh lihat, bagaimana API ini boleh meng-”katalog”-kan data anda dan memberikannya kepada sesiapa sahaja. Ini baru contoh “status update”, bagaimana kalau anda set “Everyone” untuk semua “Photos” (Gambar) anda, semua interest anda, alamat anda dan sebagainya? Sesiapa pun boleh mendapatkan maklumat ini, menggunakan API ini!
Bagaimana kalau saya download (muat turun) data ini (copy dsb) lalu disimpan dalam harddisk saya? Gambar-gambar anda, contohnya? Maka kalau anda delete balik pun daripada Facebook, saya tetap ada salinan data tersebut dalam harddisk saya! Menggunakan API ini, saya boleh menulis “script” dan set “Religion = Islam”, “Gender = Female”, “Country = Malaysia”, “Age = 20″ untuk menyalin semua gambar Muslimah Malaysia berusia 20 tahun di Facebook secara automatik ke dalam komputer saya! Sila gantikan kata ganti diri “saya” dengan pihak lain seperti – hacker, orang gila seks, penculik, stalker, CIA, dsb. Menakutkan, bukan? Tapi inilah realiti yang mungkin berlaku.
Tapi bagaimana kalau anda set kepada “Friends Only” atau lain2? Contohnya, saya set-kan “Only Friends” pada Photos & Videos. Ini yang saya dapat bila saya cuba access data tersebut:
Data "Photos" yang gagal disalurkan kerana Privacy Setting
Data "Photos" yang gagal disalurkan kerana Privacy Setting
Maka saya tidak lagi dapat mengakses data anda!
.

Aplikasi di Facebook.

Jika dilihat pada gambar terakhir di atas, ada ayat “An access token is required to request this resource”. Apa itu access token?
Access token ini diberikan kepada para developer applikasi di Facebook. Kita pun sedia maklum, bila kita nak menggunakan satu applikasi di Facebook, mula-mula semasa nak add applikasi itu anda akan ditanya untuk “Allow”. Apabila anda klik “Allow”, ini bermaksud anda memberikan “Access Token” kepada developer aplikasi tersebut. Maka developer tersebut sudah boleh mengakses data-data anda yang tidak dapat diakses secara biasa tadi!

Contoh aplikasi yang meminta Access Token dari anda.

Bila anda klik "Allow", apa yang anda berikan kepada aplikasi tersebut?
Dalam screenshot ini, anda memberikan akses untuk aplikasi itu menulis  dan publish (apa sahaja) di wall anda, DAN NEWSFEED RAKAN ANDA! Ini punca adanya SPAM.
Begitu juga adanya aplikasi yang automatik mengTAG rakan anda, menulis di WALL rakan anda, dan sebagainya. The so-called-virus di Facebook juga berfungsi dengan cara begini!
Oleh sebab itu, saya menggesa anda untuk semak dan teliti dengan setting di “Applications And Websites”. Saya nak jelaskan pun, agak complicated.
Setting "Applications & Websites"
Setting "Applications & Websites"

Maklumat Aplikasi

Sila semak setiap pilihan di atas. Setting "Only Friends" adalah disarankan.

Juga, sangat dicadangkan untuk "uncheck" semua pilihan ini, melainkan anda benar-benar tahu apa yang anda lakukan.

Ini adalah satu program khas Facebook untuk berkongsi data anda dengan laman-laman web lain. Pilih "uncheck" di bawah sekiranya anda concern dengan data anda.
Selain itu, awasi juga aplikasi-aplikasi yang anda gunakan di Facebook. Mungkin pada zahirnya ianya aplikasi suka-suka seperti Kuiz, Games dsb, tapi mungkin aplikasi-aplikasi ini ada access kepada data-data anda yang anda tidak sedar telah memberikannya.
Oleh sebab itu, sila delete aplikasi yang anda telah gunakan sebelum ini (yang anda tidak akan menggunakannya lagi). contohnya kuiz, tekateki, uji bahasa anda dan sebagainya.

Juga, jangan sesenang hati memberikan authorization kepada mana-mana aplikasi yang anda tidak kenal/biasa/tahu!
Berikut adalah langkah mengawal aplikasi Facebook anda:
1. Klik pada Account di atas kanan Facebook anda, dan pilih Application Settings

1. Klik pada Account di atas kanan Facebook anda, dan pilih Application Settings
2. Ambil pilihan “Authorized”. Anda juga boleh klik dan semak setting-setting pada pilihan-pilihan lain selepas ini.

2. Ambil pilihan "Authorized" (dan "Granted Additional Permission", selepas ini)
3. Ubah setting anda dengan mengklik pada “Edit Settings”, atau klik butang “X” untuk membuang applikasi tersebut.

3. Ubah setting anda dengan mengklik pada "Edit Settings", atau klik butang "X" untuk membuang applikasi tersebut.
4. Ulang pada pilihan-pilihan lain seperti “Granted Additional Permission”, “Prototype”, “Allowed to post” dan sebagainya.
Justeru itu, sila jangan pandang remeh pada “Privacy Setting” ini. Jika sebelum ini, orang hanya boleh mengenali diri kita dengan bertanya kepada kita, namun sekarang ini sesiapa pun boleh dapat tahu mengenai diri kita tanpa bertanya kepada kita.
Pun begitu, tak semestinya bila anda meletakkan Privacy Setting, maka anda terjamin 100% terselamat! Ini kerana pihak Facebook mempunyai hak untuk “override” Privacy Setting ini. Justeru itu, tentulah langkah yang paling selamat adalah anda tidak memasukkan langsung butir-butir peribadi anda ke dalamnya.
Kawalan ada di tangan anda! Gagal mengawal, buruk padahnya!
Untuk makluman lanjut, anda boleh baca di (English):
KHUSUS UNTUK MUSLIMAH
This Privacy Awareness Campaign is brought to you by Leokid. Please share this information, if it concerns you.

2 comments:

fKaizer said...

mmg cukup membahaya,.

SaEidah SyamIelah said...

faizerkaizer-betul tu,,zaman sekarang..kes penganiyaan cyber memang menular sekarang ni,,sampaikan dh jadi kes penculikan gara2 dpt maklumat dr facebook.. memang kita kena waspada mulai sekarang,,bukan facebook je,,yang lain pun sama ..
ingtn utk diri dan semua..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...